Russisk mediemogul løsladt

Den russiske mediemogul Vladimir Gusinskij blev tidligt fredag aften løsladt, oplyste det russiske nyhedsbureau Interfax.

Det skete få timer efter, at anklagemyndighed havde sigtet ham for alvorligt underslæb.

Løsladelsen, der ikke var bekræftet fra officielt hold, kom som en overraskelse. Tidligere fredag sagde Gusinskijs forsvarsadvokat, at en løsladelse ikke var nært forestående.

- Vladimir Gusinskij er blevet sigtet for omfattende underslæb efter artikel 159 i den russiske straffelov, forklarede advokaten Genri Reznik tidligere fredag journalister uden for det fængsel i Moskva, hvor den 47-årige mediemogul var tilbageholdt.

Sigtelser bunder i mistanke om bedrageri i forbindelse med privatiseringen af et statsligt tv-produktionsselskab i Sankt Petersborg i 1997. Ifølge anklagemyndigheden skaffede Gusinskij og en af hans virksomheder, Media-Most, de kontrollerende aktier i selskabet Ruskoye Video for et beløb, der svarer til 5000 dollar. Dette skal være sket gennem bestikkelse til Ruskoye Videos daværende vicedirektør, som er blandt de i alt 14 personer, der er anholdt i sagen.

Ruskoye Video er i dag vurderet til 10 mio. dollar.

Anholdelsen af Gusinskij tirsdag er blevet mødt med en storm af intern og international kritik af den russiske pressefrihed, og torsdag sagde Ruslands præsident Vladimir Putin under et besøg i Tyskland, at arrestationen var "for vidtgående". Men præsidenten tilføjede samtidig, at han ikke havde nogen indflydelse på mediemogulens tilbageholdelse, fordi anklagemyndigheden var uafhængig.

Putins udtalelse skabte imidlertid øgede forventninger om, at en løsladelse af Gusinskij var umiddelbart forestående.

På et pressemøde fredag i Tyskland fortsatte Putin med sin kritik af den russiske anklagemyndigheds håndtering af sagen.

- Jeg mener ikke, at anklagemyndigheden burde være grebet til anholdelse, sagde den russiske præsident på et fællespressemøde med Tysklands kansler, Gerhard Schröder.

Adspurgt om, hvorvidt han mente, at Gusinskij ville blive løsladt i løbet af den kommende uge, svarede Putin: "Det har jeg kun lidt tiltro til".

Gusinkijs imperium, der er det eneste landsdækkende uafhængige mediekoncern i Rusland, inkluderer en tv-station, radiostationer, magasiner og aviser, der alle har været kritiske overfor Putins politik. Blandt andet har kritikken drejet sig om Ruslands krigsførelse i Tjetjenien.

/ritzau/Reuter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen