Dansk støtte til EU-kriterier for skattelettelser

Danmark støtter fælles kriterier i EU for, hvornår et medlemsland må give sine borgere skattelettelser. Men de skal opfattes som gode råd, der ikke er ensbetydende med skridt mod en fælles skattepolitik i EU, siger økonomiminister Marianne Jelved (R) i en kommentar til en rapport fra EU-Kommissionen om kvaliteteten i de offentlige finanser.

Rapporten fra EU's kommissær for økonomiske og monetære anliggender, Pedro Solbes, ser på de offentlige budgetters indflydelse på vækst og beskæftigelse, efter at EU-topmødet i Lissabon i marts besluttede at sætte fuld beskæftigelse på dagordenen. Kommissionen anerkender, at der er brug for skattelettelser for at få flere i arbejde, men mener, at der er brug for mere langsigtede økonomiske reformer.

- Medlemslandene skal udnytte den høje vækst til at lave vanskelige strukturelle reformer til en mere langsigtet lettelse af skattebyrden i stedet for at vælge den "nemme løsning" at sænke skatterne midlertidigt, skriver Kommissionen i rapporten, der opstiller fire kriterier for, hvornår et medlemsland har kapacitet til at sænke skatterne uden at svigte løfterne i vækst- og stabilitetspagten.

Kriterierne siger, at skattelettelser skal være en del af en større reformpakke, og at et medlemsland må kun gennemføre skattelettelser, der ikke modvares af færre offentlige udgifter, hvis budgettet lever fuldstændig op til kravene om balance eller overskud på budgettet. Et land må ikke sænke skatterne under et spirrende opsving, fordi det kan føre til overophedning og stigende inflation, og lande med høj gæld skal overveje at prioritere gældsnedsættelse højere end skattelettelser.

Økonomiminister Marianne Jelved bekræfter, at EU's økonomi- og finansministre allerede i februar - under en drøftelse af de økonomiske retningslinier for 2001 - støttede kriterierne, og hun glæder sig over, at Kommissionens initiativ ligger helt på linie med den strategi, som Danmark har valgt.

- Det er punkter, som Danmark og andre lande har fremført den ene gang efter den anden. Vi advarer imod at bruge bedre tider til at sænke skatterne, når man i stedet burde bruge midler til at lave reformer eller til at nedbringe gælden, siger Jelved.

Da de første udkast til de økonomiske retningslinier for 2001 blev drøftet i februar, kritiserede EU-Komissionen Danmark for at bruge et budgetoverskud til at betale af på gælden i stedet for sænke skatterne. Men det lykkedes den danske minister at få sine kollegers støtte til den danske prioritering, der ifølge Jelved nu afspejler sig i Kommissionens rapport.

Hun fastholder, at der ikke er tale om bindende regler men gode råd på linie med de retningslinier for den økonomiske politik, der har hvert år fastlægges for medlemslandene.

- Det har intet at gøre med, hvordan vi nationalt indretter skattesystemet. Det handler om budgetdisciplin og de overordnede, makroøkonimiske retningslinier, som er fastlagt i traktaten. Den er en økonomiske samordning, som Danmark fuldt og helt er med i, siger ministeren og afviser dermed, at kriterier for skattelettelser er det første skridt mod en stigende skatteharmonisering, som ikke bare Danmark men også lande som Storbritannien og Sverige er modstandere af. Det kan tværtimod være sundt med fælles retningslinier for, hvordan man håndterer en situation med overskud på den offentlige budgetter, mener ministeren.

- Regeringerne bestemmer selv, om de vil sænke skatterne - de økonomiske retninglinier er netop retningslinier for, hvordan vi få stabil økonomisk udvikling. Vi gør det forskelligt, fordi vores systemer er forskellige, men vi kan med fordel lære af hinanden, siger hun.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen