Den reinkarnerede buddhas flugt fra Tibet

En 14-årig reinkarneret buddhas flugt tværs over Himalayas sneklædte tinder og dybfrosne dale har lagt den kinesiske Tibet-politik i ruiner og sat nyt fokus på forholdene i det besatte land.

TOKYO - Det er det stof, legender og Hollywood film er gjort af.

I nattemørket kravler en 14-årig reinkarnation af en buddhistisk munk ud af vinduet i sit værelse i et af Tibets sagnomspundne klostre, mens intetanende vagter ser TV. Formummet som almindelig borger flygter han tværs over Himalayas dybfrosne bjerge og dale, mens hans loyale kok og trofaste lærer i dagevis holder flugten hemmelig ved at gå ind i den unge Buddhas værelse, som om alting er helt normalt.

Drengen er født som Ugyen Trinley Dorje i en fattig nomadefamilie. Men han blev genkendt som den 17. inkarnation af den legendariske Karmapa. Og det er i identiteten Karmapa, en af de mest navnkundige skikkelser indenfor tibetansk buddhisme, at han sniger sig forbi de kinesiske kontrolposter og krydser to grænser, inden han efter overmenneskelige anstrengelser står ansigt til ansigt med sin mester og sit overhovede.

Da Karmapa mødes med Dalai Lama den 5. januar i eksiltibetanernes hovedstad Dharamsala i det nordlige Indien, har han tilbagelagt 1500 km til fods, i bil, på hesteryg, i tog og i taxa sammen med sine fire tro følgesvende: To munke, hans søster og hans personlige tjener.

Den var den 28. december, at overhovedet for Kagyupa sekten forlod sit gyldne bur. Og mens vi venter på filmen, spreder ringene sig kraftfuldt og uimodståeligt til omgivelserne. Konsekvenserne vil være dybtliggende og langtrækkende. Men et præcist billede vil først træde frem, når historikerne om mange år giver sig til at lede efter sandheden bag legenden.

Balancen forrykket

En balance er blevet forrykket. Betydningen kan ikke overvurderes.

»Men vi kan endnu ikke forudse, hvad konsekvenserne bliver, eller hvad der kommer til at ske. Vi må vente, indtil Karmapa selv er klar til at fortælle. Vi har endnu ikke hørt direkte fra ham selv. Han har brug for ro og hvile, og der vil nok gå en uge eller to, inden han er parat,« vurderer Jurme Wangda.

Wangda er rådgiver, informationschef og ansvarlig for internationale anliggender på Dalai Lamas uofficielle ambassade i Tokyo. Han var selv ganske ung, da han flygtede gennem Bhutan samtidig med Dalai Lama efter den mislykkede opstand i 1959, og han tjente i mange år som personlig livvagt for Dalai Lama.

Wangda ser flugten som et måske afgørende dødsstød til den politiske og praktiske linie, der ville svare til samarbejdspolitikken under den tyske besættelse af Danmark. Karmapa og hans nærmeste omgivelser har ikke længere kunnet leve med og under presset fra besættelsesmagten.

»Nøgleordene er frihed eller fremtid. Enten har han ikke haft sin frihed, eller også har han ikke kunnet se nogen fremtid i Tibet. Han har skuet fremad og har fundet det nødvendigt at forlade et Tibet, hvor friheden ikke kan eksistere,« forklarer Wangda.

Han afviser den kinesiske forklaring på flugten som det rene nonsens. Kinas officielle nyhedsbureau Xinhua meddelte i timerne efter Karmapas ankomst til Dharamsala, at den unge lama var taget af sted for at hente nogle musikinstrumenter og den sorte hat, der er selve symbolet på hans position hans krone, om man vil.

»Men«, påpeger Wangda, »kunne nogen finde på at krydse Himalaya under de værst tænkelige omstændigheder på grund af det? Han kunne have gjort det på så mange andre måder og på så mange andre tidspunkter. Han havde ikke behøvet at stikke af på den facon.«

Nej sådan hænger virkeligheden selvfølgelig ikke sammen, og i øjeblikket er Kina i fuld gang med at forsøge at begrænse skaderne.

I årevis har Kina forsøgt at opbygge myten om modsætningen mellem Dalai Lama kliken og de almindelige tibetanere, der nyder godt af Kinas modernisering af nationen og i øvrigt har deres fulde religiøse frihed.

Anerkendt af begge

Karmapa var nøglefiguren i denne politik.

Han er den første levende buddha-inkarnation, som er blevet anerkendt af både Kina og Dalai Lama. Det blev han i 1994, og Kina har siden betragtet ham som deres politiske anker i tibetanernes religiøse sfære. Kineserne har fremhævet ham som en sand patriot og samtidig betragtet ham som den marionet, der fremover kunne blåstemple tilstedeværelsen i Tibet overfor både tibetanerne og omverdenen.

Trumf tabt på gulvet

Så længe Karmapa sad i sit kloster nord for Lhasa var det vanskeligt at argumentere for, at tibetanerne ikke havde mulighed for at praktisere deres religion. Det es er nu tabt på gulvet og vil måske synkront med Beijings slagsmål med den katolske kirke blive afgørende for, hvor stor indflydelse flugten får udenfor Kina og Tibet.

Jurme Wangda: »Flugten vil få stor betydning, hvis verden tager den seriøst, og man begynder at tænke lidt dybere over den kendsgerning, at selv en 14-årig dreng føler sig tvunget til at krydse Himalaya midt i den strengeste vinter. Så kan enhver selv forestille sig, hvor vanskelige forholdene er i Tibet. Hvis verden bare ser hændelsen som en af de små begivenheder, man har set før, vil der ikke ske den store forandring. Vi har i 40 år fortalt verden, hvad der foregår. Men ingen hører efter. Måske vil det ændre sig, hvis folk begynder at forstå, at der sker forfærdelige ting i stor målestok.«

Nummer tre på listen

I det tibetanske system rangerer Karmapa som nr. tre efter Dalai Lama og Panchen Lama. Men Kina og Dalai Lama har udnævnt hver sit drengebarn som Panchen Lama.

Den kinesiske har kun ladet sig se en enkelt gang, mens Dalai Lamas valg blev bortført for fire år siden af de kinesiske myndigheder. Han er ikke set siden, og betragtes i dag som verdens yngste politiske fange.

Leder af Sorthattene

Karmapa er leder af Sorthattene, der indtil for 350 år siden var den førende retning indenfor tibetansk buddhisme. I dag kun overgået i betydning og indflydelse af De Gule Hatte, hvis leder er Dalai Lama, der blev opdaget af den første Karmapa engang i 1100-tallet. Det fortæller en del om Karmapas indflydelse, og om hvorfor Kina skal til at rejustere en Tibet-politik, der nu ligger i ruiner.

Det sker på et tidspunkt, hvor der også er et voldsomt skisma i det tibetanske eksilsamfund. De unge og de yngre fra anden og tredje generation er ved at have tabt tålmodigheden. De er vokset op som flygtninge og vil ikke som deres fædre og forfædre nøjes med at gøre passiv modstand i 40 år mere.

Deres politiske indflydelse er stigende og deres holdninger bliver stadig mere rabiate i takt med stigende frustrationer over de manglende fremskridt. Jurme Wangda tilhører den gamle skole og frygter, at Tibet vil blive kastet ud i en blodig guerillakrig, hvis ikke det lykkes at nå frem til en forståelse mellem Kina og Dalai Lama.

Garant for fred

»Dalai Lama er garanten for fred. Når han er væk, vil tibetanerne splittes i to fløje, og der vil flyde blod. De unge holder sig kun tilbage af respekt for Dalai Lama. Man må også forstå, at det ikke kun drejer sig om de unge tibetanere. De har støtter overalt i verden. Kina vil komme til at lide, hvis dette sker. Vi har tabt alt. Vi har ikke mere at tabe. Kun Kina har noget at miste. Derfor er det uforståeligt, at Kina ikke sætter sig ned og taler med Dalai Lama, mens det stadig kan lade sig gøre. Han har ovenikøbet erklæret sig parat til at forhandle uden at stille betingelser på forhånd.«

Jokeren i spillet er Indien, der har givet tibetanerne husly mod, at de ikke udøver politisk virksomhed fra deres indiske baser. Kommer flugten for alvor på den politiske dagsorden bliver det vanskeligt for Indien at give Karmapa asyl. Det anstrengte forhold mellem de to folkerige atommagter har været under opblødning i et årstid, så begge har i al hast iført sig den eneste anvendelig form for fodtøj til denne situation: Listeskoene.

Hverken Indien eller Kina har brug for at få se de grønne spirer visne på grund af Tibet.

Usikker fremtid

Men det er langt fra sikkert, at Karmapa overhovedet ønsker at blive i Indien. Hans forgænger (eller forrige inkarnation), den 16. Karmapa, døde i Chicago i 1981 og sekten har stadig en betydelig menighed i USA. Og det er måske her i guds eget land, at Karmapa ser den frihed og fremtid, har ikke har kunnet få øje på i sit besatte fædreland.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.