Dansker blandt de omkomne i norsk togulykke

En dansk kvinde er blandt de omkomne ved tirsdagens togulykke i Norge ved byen Åsta. Det siger distriktspolitichef Jostein Lokken. Desuden er der ud over de norske ofre en svensker og en russer blandt de omkomne.

Udenrigsministeriet i København oplyste sent onsdag, at det har fået bekræftet fra norsk politi, at en dansker er blandt de savnede efter togulykken i Norge.

Politiet oplyste desuden, at antallet af omkomne kan være mindre end tidligere antaget.

- Antallet af ofre er sandsynligvis tættere på 20 end 30, sagde en talsmand for det norske politi onsdag aften.

Tidlig torsdag morgen havde redningsmandskab bjærget 12 lig ud af de to ødelagte tog, og yderligere fire lig var lokaliseret. Ingen af de omkomne var torsdag morgen blevet identificeret.

Ulykken er den værste i norsk jernbanes historie. Men trods et forsat intens redningsarbejde og efterforskning af årsagen til ulykken, var der torsdag morgen stadig mange ubesvarede spørgsmål i forbindelse med den tragiske hændelse.

Onsdagen igennem arbejdede redningsmandskabet ud fra, at i alt 33 mennesker var omkommet. Det var baseret på, at der var i alt 100 mennesker i de to tog, at 67 var sluppet ud i live og 11 var fundet omkomne. Dermed skulle der være yderligere 22 lig inde i de udbrændte vogne.

Men onsdag meldte en af de 22 savnede sig, og i løbet af onsdagen indrømmede kilder i De Norske Statsbaner også, at ingen var klar over, hvor mange mennesker der havde været i det ene af togene - et regionaltog.

- Passagertallet på 15 er grebet ud af den blå luft, lød meldingen fra statsbanerne, der onsdag eftermiddag forsøgte at finde ud af, hvem i organisationen, der havde givet denne oplysning.

Hvorfor de to tog tørnede sammen med 100 kilometer i timer, vidste de norske myndigheder heller ikke.

To anonyme vidner oplyste onsdag til norsk TV2, at de norske jernbaners trafikkontrollører, der fra kontrolcenteret kunne se, at de to tog var på kollissionskurs, ikke kunne finde det rigtige mobiltelefonnummer til de to tog. De kunne derfor ikke advare togførerne.

Det norske Jernbaneverkets direktør, Steinar Killi, bekræftede, at den eneste måde, nogen kunne komme i kontakt med de to tog, var via mobiltelefon, og at man vil undersøge, om det kan have været manglende telefonlister, der førte til ulykken.

Rørosbanen er en af få jernbanestrækninger i Norge, hvor der fortsat ikke er monteret automatisk togstop, som skal hindre kollisioner, et såkaldt ATC-system. Efter planen skal Rørosbanen have automatisk sikring næste år.

Når ulykken kostede så mange menneskeliv skyldtes det først og fremmest, at lækkende dieselolie fra de to tog brød i brand umiddelbart efter sammenstøddet. Det tog de i alt 48 lokale brandmænd og 150 mand fra forsvaret seks timer at slukke branden, selvom de var fremme kort efter sammenstøddet.

For to måneder siden advarede De Norske Statsbaner om, at der kunne gå menneskeliv tabt ved overgangen til år 2000 på grund af dataproblemer. Det viser et internt dokument i trafikministeriet, skrev Dagbladet onsdag. Informationsdirektør Sigurd Sandelin hos statsbanerne siger, at dataanlæggene havde problemer med overgangen til år 2000.

- Der blev fundet fejl på anlægget i Hamar, men jeg vil ikke ud i spekulationer om, hvorvidt dette er årsag til ulykken, siger Sandelin til avisen.

/ritzau/NTB

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.