Frygt for 33 omkomne i norsk togulykke

Sammestødet mellem to tog ved Åsta station i Hedmark er Norges værste ulykke. Formentlig har i alt 33 mennesker mistet livet, da de to tog stødte sammen kl. 13.00 tirsdag. Onsdag begyndte arbejdet med at identificere de omkomne samtidig med, at undersøgelser af ulykkesstedet fortsætter.

Togvogne i brand. Foto: AP


Natten til onsdag havde politiet afspærret området omkring ulykkesstedet og holdt vagt.

- Vi har ikke haft nogen problemer i nat. Her har været helt roligt. Vi vil genoptage arbejdet, så snart det bliver lyst, sagde Dyre Antonsen i Østerdal politidistrikt.

Natten til onsdag blev syv mennesker bekræftet omkommet, 18 personer er indlagt på Hedmark sygehus og 26 mennesker er fortsat meldt savnet.

Lige efter kollisionen mellem de to tog på Rørosbanen brød flere af vognene i brand, og der var stærk røg- og ildudvikling, som gjorde redningsarbejdet vanskeligt. Ifølge politiet deltog 48 lokale brandmænd og 150 mand for forsvaret i brandbekæmpelsen.

Først seks timer efter ulykken, var branden slukket. Varmen i togvognene hindrede redningsmandskabet i at gå ind og lede efter flere savnede, og arbejdet blev afsluttet tirsdag aften for at blive genoptaget onsdag.

Det sydgående tog var på vej fra Trondheim til Hamar, mens det nordgående var et lokaltog på vej fra Hamar til Rena. Ifølge politiet i Eleverum var der i alt 100 personer med de to tog - 96 passagerer og fire ansatte. Ulykkestogene kørte begge med en fart af 80-90 km i timen, da de kolliderede.



En togpassager føres af ambulancefolk væk fra ulykkestedet. Foto: AP


Et af de centrale spørgsmål er, hvordan de to tog kunne køre mod hinanden på flere kilometer på samme spor, uden de blev standset. Direktør i De Norske Statsbaner Steinar Kili ønskede ikke tirsdag at kommentere spørgsmålet. Han henviste til det arbejde, som statsbanerne gennemføre i samarbejde med politiet i et forsøg på at finde årsagen til katastrofen.

Kili oplyste, at Rørosbanen er en af få jernbanestrækninger i Norge, hvor der fortsat ikke er monteret automatisk togstop, som skal hindre kollisioner, et såkaldt ATC-system. Efter planen vil Rørosbanen få automatisk sikring næste år, som er beregnet til at koste mellem ti og 15 millioner kroner. Men Kili afviser, at jernbanen gennem Østerdalen dermed er dårligere sikret end andre banestrækninger. Også Roald Nyheim i Norsk Lokomotivforbund afviser, at sikkerheden på Rørosbanen er dårligere end på andre norske jernbanestrækninger.

Ulykkeskommission

Regeringen overvejer at nedsætte en bredt sammensat ulykkeskommission efter togulykken tirsdag. Trafikminister Dag Jostein Fjærvoll understregede tirsdag, at det var for tidligt at sige noget om årsagerne til togulykken 20 km nord for Elverum.

For to måneder siden advarede De Norske Statsbaner om, at der kunne gå menneskeliv tabt ved overgangen til år 2000 på grund af dataproblemer. Det viser et internt dokument i trafikministeriet, skrev Dagbladet onsdag. Informationsdirektør Sigurd Sandelin hos statsbanerne siger, at dataanlæggene havde problemer med overgangen til år 2000.

- Der blev fundet fejl på anlægget på Hamar. Jeg ønsker ikke at spekulere på, om dette er årsag til ulykken, siger Sandelin til avisen.

Der findes ingen lovmæssige tiltag om brandsikring i norske tog og der eksisterer ingen krav til materialbrug, ildslukningsudstyr eller varslingsanlæg. Juridisk rådgiver i Jernbanetilsynet Harald Ringset Sundlo siger, at reglerne ikke når ned på sådant et detaljeret nivau, skrev Bergens Tidende. Sundlo siger, at tilsynet siden det blev oprettet i 1996, har koncentreret sig om at vudere sikkerheden til nyt udstyr.

Kong Harald og dronning Sonja sendte tirsdag et kondolencetelegram til NSB-chef Osmund Uleland.

- Vi er dybt rystet over nyheden om den tragiske togulykke, som i dag har ramt så mange mennesker. Vi beder Dem viderebringe vore varmeste hilsner til de tilskadekomne og beder om, at vore dybtfølte kondolencer overbringes de efterladte.

Også statsminister Kjell Magne Bondevik udtrykte medfølelse med de efterladte. Han understregede, at der vil blive gjort alt, for at finde årsagen til ulykken.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.