Arktisk flyselskab nr. 1

Når man rejser jorden rundt med fly, bliver man udsat for lidt af hvert. Ikke mindst når man rejser på billigste turistklasse med et skrabet budget.

Artiklens øverste billede
Kåringen af det bedste flyselskab har ikke været svært. Vinderen blev det lille arktiske flyselskab First Air. Foto: Niels Hougaard

Viby J.

Ofte er god benplads noget nær en by i Rusland, mens service og venlig betjening heller ikke altid er, hvad den var engang.

Men man får også nogle forunderlige og fantastiske oplevelser, når stewardesser eller stewarder pludselig ruller sig ud og viser sig fra deres allermest charmerende sider og på mirakuløs vis tryller sæder med ekstra benplads frem, selv om der officielt er udsolgt, eller når de begynder at fortælle om deres egne favoritrestauranter i Hong Kong, Auckland eller Shanghai.

Opgraderet

Flere gange tog vi faktisk os selv i at savne de timelange flyveture, flykaffen og den ellers så udskældte flymad.

Kun en enkelt gang på vores tur på kryds og tværs henover kloden blev vi opgraderet fra vores pladser på monkeyclass til business, så langt hovedparten af de 92.888 kilometer, vi de seneste godt seks uger har tilbragt i et fly, er foregået nede bagi, hvor pladsen ofte har været trang og sæderne ikke overvældende komfortable. Især ikke for det medlem af ekspeditionen, der er mere end to meter høj.

Vi nåede på vores tur at flyve med 13 forskellige flyselskaber på i alt 32 flyvninger. Vores hovedbillet var købt hos British Airways, men selv om det britiske flyselskab også har sine positive sider, er det absolut ikke dette selskab, der løber af med æren af at være det bedste flyselskab på vores tur. British Airways vurderer vi til et hæderligt syvtal.

Trods fordele og ulemper ved alle selskaber, har kåringen af det bedste dog ikke været vanskeligt.

Vinderen er det lille arktiske flyselskab First Air, som vi fløj med fra Ottawa til Iqualuit i Canada og retur.

Et lille hyggeligt selskab, hvor betjeningen var udsøgt, personalet i særklasse, maden glimrende og hyggen helt i top. Og så fik vi sågar tilbudt kaffepunch midt i den arktiske kulde.

Halvgamle fly

Flyene, vi fløj med, var absolut ikke noget særligt. Der var tale om halvgamle fly, der var ovre deres bedste alder.

Men vi var alle enige om, at vi aldrig har fået en så personlig, venlig og kompetent gennemgang af sikkerheden om bord i et fly. Stewardessen forklarede minutiøst, hvordan vi skulle forholde os, hvis det værst tænkelige skulle ske. Hvor tung døren til nødudgangen var, hvor vi skulle smide den hen osv.

Topscorerliste

Generelt følte vi os nærmest som en del af én stor familie om bord på dette lille fly, der i øvrigt kun var et halvt fly, da halvdelen var ombygget til lastrum, så inuitterne her højt oppe mod nord kunne få bragt de nødvendige forsyninger frem.

Nummer to på vores topscorerliste er selskabet Cathay Pacific. Ikke fordi det var det eneste selskab, der rent faktisk opgraderede os fra monkeyclass til business, men fordi betjeningen om bord på dette Hong Kong-baserede selskab alle de gange, vi fløj med dem - i alt fire - ydede en fantastisk venlig og kompetent betjening. Selv når de skældte ud, foregik det med et smil på læben.

Nummer tre på vores liste over de bedste selskaber er Quantas. Det australske flyselskab har god service, hyggelige ansatte og tilbød os i øvrigt ualmindelig god plads på flyet fra Los Angeles til Auckland på New Zealand, hvor højest omkring 20 pct. af sæderne var fyldt.

I den anden ende kommer American Airlines ind som en suveræn nummer chok. Stewardesserne om bord bærer tydeligt præg af at have været i jobbet i lidt for mange år. De er højrøstede og kommanderende. Og som kunde føler man sig mere til for personalets skyld end omvendt. Servicen hos American er heller ikke noget at prale af.

Dette er den sidste logbog fra JP’s store klimaekspedition. Der følger endnu et par historier forskellige steder i avisen, ligesom vi fortsat venter på at få sidste mand hjem fra Sydafrika.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.