Verdens fjerdefattigste land bruger kassen på sponsorat
FC Metz får ny hovedsponsor, men ikke en, der giver god omtale, for pengene kunne være brugt bedre, lyder det.
Tchad, som er verdens fjerdefattigste land, er blevet hovedsponsor for den franske fodboldklub FC Metz i Ligue 1.
Det afrikanske land skal angiveligt sponsorere FC Metz i et forsøg på at tiltrække flere turister.
Beslutningen har modtaget megen kritik. Den fransk avis Le Progres stiller spørgsmålet, om landet ikke spilder sine penge, og chefen for Tchads atletikforbund, Hissene Ngaro, kalder trækket "en dårlig joke".
Sportsminister Betel Miarom afviser forlydender om, at sponsoratet koster den forarmede nation godt 12 millioner euro (90 millioner kroner), men angav ikke nogen anden sum. Klubben har heller ikke givet kommentarer.
I august præsenterede klubben den nye spilledragt. Den er påtrykt logoet: "Tchad: Oasis du Sahel."
Ifølge Tchads regering er aftalen finansieret af lokale firmaer.
I Tchad er børnedødeligheden en af verdens højeste: Hvert syvende barn dør, før det fylder fem år.
Den forventede levealder i Tchad er 51 år.
/ritzau/dpa