• Opdateret 07/11/2015 kl. 14:09

Sikkerheden skærpes for danskeres hjemrejse fra Egypten

Flyselskaber forsøger at sikre et dansk sikkerhedsniveau i flyene, når danskere skal hjem fra Sharm el-Sheikh.

Danskere i Sharm el-Sheikh kan godt forvente at komme trygt hjem fra den egyptiske feriedestination, selv om hjemrejsen involverer en flyrejse.

Det forsikrer Jesper Rungholm, direktør i Danish Air Transport, hvis selskab i weekenden skal flyve flere hundrede danskere hjem.

- Først undrede hjemrejserne mig lidt. Men hvis man tænker sig om, så skal danskerne jo hjem på en eller anden måde, siger Jesper Rungholm til Ritzau.

- Hvis de ikke kan flyve, så er alternativet at smække dem i nogle busser og køre dem op gennem Sinai-ørkenen, hvor man også mener, at der er et sikkerhedsproblem, siger han.

Danish Air Transport følger Udenrigsministeriets vejledninger og flyver ikke flere danskere til badebyen, før luftfartssikkerheden igen stemmer overens med myndighedernes standarder.

Flere lande har ændret deres rejsevejledninger på baggrund af det russiske flystyrt lørdag i sidste uge. Deriblandt de danske myndigheder, der fredag aften besluttede at fraråde alle unødige rejser til Sharm el-Sheikh.

Det har fået danske rejsebureauer til at aflyse alle planlagte udrejser, mens man holder fast i at bringe de danskere hjem, der allerede er i den egyptiske ferieby.

Derfor er Jesper Rungholm opmærksom på, at det kræver yderligere sikkerhed, når danskerne skal hentes hjem. Det har fået selskabet til at medbringe deres egen sikkerhedsmedarbejder.

- Vores securitymand har til opgave at få sikkerheden til at forløbe efter danske standarder.

- Han vil tjekke al bagagen, der skal med flyet, og sikre, at lastrummene bliver lukket forsvarligt, så ingen får mulighed for at smugle ukendt bagage om bord, siger han.

Den britiske stat har valgt at sende et ekstra fly til Sharm el-Sheikh for at kunne hente britiske turisters bagage hjem i et separat fly.

Jesper Rungholm mener dog ikke, at sikkerhedssituationen er så ustabil, at det er nødvendigt. Det er nemlig endnu uklart, hvorfor det russiske fly styrtede ned.

- Når briterne sender et ekstra fly til bagage, er det at gå til det ekstreme sikkerhedsniveau. Men der er ikke nogen indikation af, at det er nødvendigt, siger Jesper Rungholm.

Det er den britiske stat, der vælger at sende og betale det ekstra bagagefly. Det har den danske stat ikke valgt at gøre.

Danish Air Transport er et dansk luftfartsselskab. Virksomheden flyver både faste ruteflyvninger i Skandinavien, charterrejser og fragtflyvninger.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.