Banedanmark lægger sidste hånd på otte års sporarbejde

Otte års sporarbejde er ved at være slut for Banedanmark, som har renoveret 1500 kilometer togspor.

Togpassagererne kan se frem til færre særkøreplaner og togbusser, når de rejser rundt i landet.

Efter otte års arbejde mangler Banedanmark nemlig kun at renovere to jernbanestrækninger - henholdsvis mellem Taulov og Padborg i det sydlige Jylland og på Kystbanen i hovedstadsområdet.

- Når vi er helt færdige her i 2014, så er alt efterslæb, der har været, blevet indhentet. Vi har gennemført den plan, vi begyndte på i 2007, og der er renoveret 1500 kilometer spor og 800 broer, siger administrerende direktør hos Banedanmark, Jesper Hansen.

Ikke nye efterslæb

I 2006 besluttede Folketinget at give en merbevilling på 4,7 milliarder kroner til jernbaneområdet, så der kunne rettes op på de forsinkelser, der havde været i 2005 og 2006.

Heraf er 3,3 milliarder kroner blevet brugt til at indhente efterslæb på fornyelse og vedligehold af jernbanenettet.

Ifølge direktøren blev der i finansloven for 2014 nedsat et beløb, så der ikke kommer et fornyelsesefterslæb i fremtiden.

- Fra 2015-2020 har vi gået bevilget penge, så vi gradvist kan renovere. På den måde kommer der ikke nye efterslæb i fremtiden, mener Jesper Hansen.

Sporene skal justeres

Når sporene i fremtiden skal fornys, vil Banedanmark sørge for, at jernbanesporene vil leve op til kravene for den nye togfond, som regeringen aftalte sammen med Enhedslisten, Dansk Folkeparti og SF tidligere i år.

Blandt andet timeplanen, som indebærer, at man skal kunne køre mellem landets største byer på en time, kræver, at sporene bliver justeret.

- De dele, vi har renoveret, lever op til det, de skulle på daværende tidspunkt. Næste gang vi fornyer, så vil de blive opgraderet til det, det kræver at udføre timeplanen, forklarer Banedanmarks direktør.

Banedanmark fornyer landets jernbanestrækninger hvert ottende til 10. år.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.