Piloter: Vi så slet ikke det andet fly
Snevejret var så kraftigt, at piloterne ikke opdagede, at de var ét sekund fra en kollision.
Det føg, det sneede, det stormede - og så var det mørkt.
Derfor så piloterne på et fly, der var ved at lette, slet ikke, at de var uhyggeligt tæt på at kollidere med et andet passagerfly på startbanen i Kastrup Lufthavn fredag den 26. november om aftenen.
"Sigtbarheden var så dårlig, at vores piloter ikke opdagede, at der var en farlig situation," siger Cimber-Sterlings kommunikationschef, Signe Thorup, til ekstrabladet.dk.
Cimber-Sterling ejer det ene af de to SAS-fly, som var impliceret i hændelsen.
Ét sekund fra en katastrofe
Imidlertid tyder intet på, at piloterne på de to fly begik nogen fejl.
Det er den foreløbige konklusion i Havarikommissionens rapport , men undersøgelserne er ikke færdige endnu.
Først efter episoden blev piloterne orienteret om, at de havde været omkring ét sekund fra en katastrofe.
Og grunden til, at episoden overhovedet opstod, var, at det røde stoplys i asfalten på banen ved en fejl var slukket. Derfor var det ene fly fortsat frem mod startbanen.
Trafikstyrelsen stiller nye krav
Årsagen til det slukkede stoplys er ukendt, men kort forinden havde lufthavnen på grund af snestorm vendt trafikken om, så landinger og afgange skete på de omvendte baner af normalen i lufthavnen.
Det kan have haft en betydning.
Den 2. december sendte Havarikommissionen et forslag til Trafikstyrelsen om at ændre brugen af "rødt lys" på danske lufthavne, således at en lignende episode kan undgås.
Lyset skal således være tændt 24 timer i døgnet - og kontroltårnet skal så manuelt slukke, når et fly skal forbi.
Havarikommissionen fortsætter undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: Passagerfly tæt på kollision i Kastrup