Piloter: Vi så slet ikke det andet fly

Snevejret var så kraftigt, at piloterne ikke opdagede, at de var ét sekund fra en kollision.

Artiklens øverste billede
Klik på billedet og se, hvor tæt de to passagerfly var på hinanden om aftenen den 26. november. Illustration: Havarikommisionen

Det føg, det sneede, det stormede - og så var det mørkt.

Derfor så piloterne på et fly, der var ved at lette, slet ikke, at de var uhyggeligt tæt på at kollidere med et andet passagerfly på startbanen i Kastrup Lufthavn fredag den 26. november om aftenen.

"Sigtbarheden var så dårlig, at vores piloter ikke opdagede, at der var en farlig situation," siger Cimber-Sterlings kommunikationschef, Signe Thorup, til ekstrabladet.dk.

Cimber-Sterling ejer det ene af de to SAS-fly, som var impliceret i hændelsen.

Ét sekund fra en katastrofe

Imidlertid tyder intet på, at piloterne på de to fly begik nogen fejl.

Det er den foreløbige konklusion i Havarikommissionens rapport , men undersøgelserne er ikke færdige endnu.

Først efter episoden blev piloterne orienteret om, at de havde været omkring ét sekund fra en katastrofe.

Og grunden til, at episoden overhovedet opstod, var, at det røde stoplys i asfalten på banen ved en fejl var slukket. Derfor var det ene fly fortsat frem mod startbanen.

Trafikstyrelsen stiller nye krav

Årsagen til det slukkede stoplys er ukendt, men kort forinden havde lufthavnen på grund af snestorm vendt trafikken om, så landinger og afgange skete på de omvendte baner af normalen i lufthavnen.

Det kan have haft en betydning.

Den 2. december sendte Havarikommissionen et forslag til Trafikstyrelsen om at ændre brugen af "rødt lys" på danske lufthavne, således at en lignende episode kan undgås.

Lyset skal således være tændt 24 timer i døgnet - og kontroltårnet skal så manuelt slukke, når et fly skal forbi.

Havarikommissionen fortsætter undersøgelsen.

LÆS OGSÅ: Passagerfly tæt på kollision i Kastrup

null

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.