Trafik & vejr

Passager tager ansvar for færgebrand

Ejer af elbil brugte en uoriginal forlængerledning til opladning om bord på DFDS-færgen, og så gik det galt.

Branden startede på vogndækket i en konverteret elbil - til højre, som efterfølgende bredte sig til bilen til venstre. Foto: Polfoto/Kristian Linnemann

Selvom de tekniske undersøgelser af onsdagens brand på DFDS' Oslo-færge "Pearl of Scandinavia" fortsætter nogle dage endnu, har en passager allerede påtaget sig ansvaret for branden.

Og han kan også levere brandårsagen: En uoriginal forlængerledning, der var ved at oplade en konverteret elbil, kortsluttede under overfarten mellem Oslo og København og startede branden på vogndækket.

"Ja, det er en noget pinlig historie," siger ejeren af bilen, Søren Ekelund. Han er grundlægger og forretningsudvikler af selskabet A Future EV, som lever af at konvertere brændstofdrevne biler til elbiler.

Kortslutning bredte sig

"Der er ingen grund til at forsøge at skjule, at jeg har begået en fejl. Vi har inspiceret køretøjet sammen med myndighederne, og tilsyneladende er branden startet efter en kortslutning i en uoriginal forlængerledning, hvorefter den har bredt sig til omgivelserne," siger Søren Ekelund til jp.dk.

Ekelund havde haft den konverterede elbil, en Nissan Qashqai, med til typegodkendelse i Norge, hvor A Future EV har solgt store ordrer ind.

På returrejsen havde Søren Ekelund sat elbilen til opladning, men under overfarten blev stikdåsen våd og kortsluttede. I dag ærgrer han sig gul og grøn over, at han skød genvej og benyttede en uautoriseret forlængerledning mellem stikkontakten og elbilen. Ledningen havde han købt i Norge.

Omfattende skader

"Jeg skulle aldrig have købt en uoriginal forlængerledning. Men jeg var samtidig i den situation, at jeg skulle have ladet bilen, fordi den var så afladet for strøm, at jeg næppe ville have kunnet køre den fra færgen," siger Ekelund til jp.dk.

Bliver der tale om en større forsikringssag?

"Ja, det er der ingen tvivl om. Det har været en ganske omfattende brand, og der er sket store skader på færgen og flere biler. Udover min bil er der brændt en personbil, en trailer er beskadiget, og der er diverse røgskader på vogndækket. Men jeg dækkes ind af mit forsikringsselskab," siger Søren Ekelund. Der er kun skelettet tilbage af den konverterede elbil.

Ekelund: God sikkerhed

Søren Ekelund er trods branden ikke bekymret over brandsikkerheden omkring elbiler.

"Det var jo ikke bilen, som der var fejl ved. Var det tilfældet, så var det en ganske anden sag. Men når man blot gør det korrekt, er hverken kørsel eller forsendelse af elbiler farlige, selv under de mest ugunstige forhold," siger Søren Ekelund, som gerne så forbedrede oplader-forhold for elbiler på færgerne..

"Generelt er det lidt farligt at lade elbiler op ombord i øjeblikket. Det er ok, hvis det foregår ved lav effekt, men hvis man oplader med stor effekt, kan det blive et problem, fordi en færge har en relativt dårlig jordforbindelse. Og hvis man lader med med stor effekt, kommer der nogle overgangstilstande, som giver nogle uhyggelige spændinger. Det er lidt ærgerligt, for en færge er ellers det oplagte sted til en opladning: Man er relativt længe undervejs, og man skal alligevel ikke bruge bilen," siger Søren Ekelund.

LÆS OGSÅ: "Der var overraskende lidt panik"

Han håber, at Oslo-færgen i fremtiden vil sætte ladestationer til elbiler op, så ejere af de elektriske biler slipper for at sætte bilen til at lade i almindelige stikkontakter, hvor der kan være brug for at benytte forlængerledninger.

Først i drift tirsdag

På "Pearl of Scandinavia" fortsætter undersøgelserne af brandstedet, og DFDS regner med, at færgen først kommer i drift igen på tirsdag.

Indtil videre har DFDS forbudt opladning af elbiler om bord på rederiets færger.

"Vi forbyder opladning af elbiler af sikkerhedsmæssige grunde, til vi har en konklusion fra myndighederne om brandårsagen," siger DFDS' informationschef Gert Jakobsen til Ritzau.

Beredskabschefer advarer

Der bliver flere og flere elbiler, og det har skabt øget opmærksomhed om sikkerhedsaspekterne ved elbiler.

LÆS OGSÅ: Særligt brandkorps klar til færgebrand

I det seneste nummer af de kommunale beredskabschefers blad "Brandvæsen" berettes der om "kemiske brande" i batterierne, som kan være umulige at slukke, fordi den kemiske varmeproces fortsætter uafhængig af ilttilførsel udefra.

Hvis der er tale om en ombygget elbil, kan brand- og redningsfolk ikke umiddelbart se, hvor batterierne sidder, hvor mange der er, eller om der er tale om en elbil.

Elbrande med høje temperaturer

Med elbilerne får brandfolkene en helt ny udfordring, fordi arbejdstemperaturen i batterierne kan komme op over 600 grader, skriver bladet.

Også de høje spændingsforskelle er en særlig udfordring for redningsfolkene, som kræver mere uddannelse.

Hvis en elbil er involveret i en trafikulykke, og personer sidder fastklemt, skal redningsfolkene for eksempel vide, hvor de kan klippe bilen op uden at risikere at klippe højspændingskabler over.

Som en hovedregel skal man benytte kraftige gummihandsker og isoleret værktøj ved frigørelse fra hybrid- og elbiler, og så bør man som det første afmontere batterierne, lyuder anbefalingen i bladet.

TV: Se de udbrændte biler fra færgen

TV: Her kom færgen i land

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Indland

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her