*

Trafik & vejr

Ekstra trafikpenge – hvor skal de bruges?

Det er blevet billigere at bygge motorvejen ved Silkeborg end forventet. Derfor får politikerne formentlig en ekstra milliard til nye trafikprojekter.

Politikerne mener, at der er behov for store investeringer i de danske veje, fordi trafikken på ikke mindst motorvejene konstant bryder sammen – som her på E20 ved Slagelse. Arkivfoto: Joachim Adrian/Polfoto

Der vil formentlig ligge omkring 1 mia. kr. tilbage på kistebunden, når alle regninger for at bygge motorvejen omkring Silkeborg er betalt. Derfor varmer politikerne nu op til at sætte gang i nye trafikprojekter.

I princippet kan pengene ende både på Bornholm og på Lolland.
Rasmus Prehn (S), transportordfører

Ingen tør sætte præcis navn på, hvor pengene skal hen, men der er mange bud:

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, bekræfter rygterne om de ubrugte penge, men understreger, at man ikke bare kan bruge pengene. Samtidig peger han på, at der ligger mange projekter klar:

»Vi skal have gjort noget mere ved den østjyske motorvej E45, og for motorvejen ved Kolding ligger der allerede et projekt klar. En anden mulighed er rute 26 fra Viborg til Aarhus. Vi skal også have set på en jysk parallelmotorvej, fordi det ikke er nok i forhold til trængslen bare at udvide E45. Man skal heller ikke glemme, at der på broen over Vejle Fjord kun er seks spor – og der kommer altså otte motorvejsspor nordfra. Hvis vi ikke gør noget her, vil det blive en alvorlig flaskehals,« mener Pihl Lorentzen.

»Der er også en række trafikprojekter på Sjælland, vi skal have kigget på. Det handler om motorvej ved Kalundborg, Frederikssund-motorvejen, Helsingør-motorvejen og Hillerød-motorvejen. På min ønskeseddel står der veje, veje og veje,« understreger Pihl Lorentzen, der til gengæld ikke har planer om at opruste voldsomt inden for den kollektive trafik.

»Vi har brugt rigtig mange penge på at få den kollektive trafik til at virke. Det vil vi komme til at se effekten af i løbet af de næste to-tre-fire år. Men nu er det vejene – og så lige elektrificering af jernbanen – der står for tur.«

Vil droppe timemodellen

Kristian Pihl Lorentzen og Venstre vil som noget af det allerførste helt have skrinlagt den såkaldte timemodel, der skal sikre, at togene i fremtiden kun vil bruge en time mellem København og Odense, Odense og Aarhus, Aarhus og Aalborg samt på turen fra Odense til Esbjerg. Det hænger sammen med, at Venstre står uden for forliget om Togfonden DK, og at regeringen har nægtet at følge aftalerne om Togfonden, selv om der stadig er et flertal i Folketinget bag aftalen.

Hos Socialdemokraterne har transportordfører Rasmus Prehn også hørt, at budgettet slet ikke er brugt i Silkeborg. Han vil også gerne bygge flere og bedre veje, men peger også på behov for mere kollektiv trafik og flere penge til cyklisterne.

»Hvis det er rigtigt, at der er penge tilovers fra Silkeborg-motorvejen, skal pengene tilbage til staten, og så skal partierne bag det grønne forlig fra 2009 finde ud af, hvad pengene så skal bruges til,« siger Rasmus Prehn.

»I princippet kan pengene ende både på Bornholm og på Lolland. Regeringen har meldt ud, at der skal gøres noget ved motorvej E45, men der er behov for at gøre endnu mere, end der allerede er lagt op til. Vi har også et hængeparti på den fynske motorvej over Vestfyn. Og så er der behov for at gøre noget ved den kollektive trafik. Undersøgelser viser, at danskerne ønsker massive investeringer i kollektiv trafik, det er jeg enig i.«

»Vi har trængsel på vejene, som der skal gøres noget ved, men vi skal også gøre noget mere ved den kollektive trafik. Og så er vi nødt til at videreføre den tidligere indsats på cykelområdet, hvor der virkelig er behov for et løft,« mener Rasmus Prehn, der sammen med De Radikale allerede har meldt ud, at de vil afsætte penge til en nye cykelpulje.

Han peger også på ønsket om at bygge en havnetunnel i København og om at bygge en helt ny hærvejsmotorvej.

Transportminister Hans Christian Schmidt åbner i dag den nye motorvej omkring Silkeborg, der med sine 29 km og et budget på over 6,2 mia. kr. både er den mest omstridte og den dyreste danske motorveje nogensinde. Også selv om der er penge til overs.

Følg
Jyllands-Posten
Debat: Togfonden er spild af penge
Mogens Therkelsen, direktør, H. P. Therkelsen A/S, Padborg
Et politisk flertal uden om regeringen har tilskrevet togfonden yderligere 2 mia. kr., som åbenbart skal komme fra nordsø-olie aktiviteterne.
Forsiden lige nu

Kronik: Forandring fryder slet ikke i julen

Også vi moderne såkaldte supermennesker, der kan det hele og lidt til, må bøje os – bare en smule – og bede om, at det nye, som julen har at bringe, må komme til os og nå os.
Annonce
Annonce
Annonce
Indland
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her