Flere biler giver færre trafikdræbte

Det er op til 20 gange mere farligt at færdes på de jyske landeveje end i trafikken omkring hovedstaden. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Artiklens øverste billede
Selma, Sarah (forrest) og Laura er i fuld gang med at lære at cykle i daginstitutionen Birkedal i Furesø Kommune. Kommunens mobile cykelbane lærer de helt små at begå sig i trafikken. Foto: Mathias Svold

Det kan godt være, at der er flere biler, flere cykler og flere mennesker på vejene i og omkring Farum lidt nord for København end i sydjyske Vejen – og at trafikken derfor virker mere uoverskuelig og ikke mindst mere farlig.

Men i virkeligheden er situationen den stik modsatte:

Det er nemlig mere end 20 gange så farligt at bevæge sig ud i trafikken i Vejen som i Farum, viser en gennemgang af tallene for antallet af trafikdræbte i de danske kommuner for perioden 2007-2014, som Jyllands-Posten har foretaget på baggrund af tal fra Vejdirektoratet og Danmarks Statistik.

Hovedforklaringen er, at hastigheden er meget lavere i og omkring København end i Jylland.

Harry Lahrmann, trafikforsker, Aalborg Universitet

I løbet af de otte år omkom der 45 mennesker på vejene i Vejen Kommune, mens kun to mistede livet i Furesø Kommune, hvor Farum er den største by. Det svarer til, at 10,5 ud af hver 10.000 indbyggere i Vejen mistede livet i trafikken, mens det samme kun var tilfældet for 0,5 ud af hver 10.000 indbyggere i Furesø Kommune.

Vejen er langt fra den eneste jyske kommune, hvor landevejene er særdeles farlige at færdes på. På listen over de farligste kommuner følger Norddjurs, Thisted og Ikast-Brande lige efter Vejen Kommune – alle med så mange uheld på vejene, at næsten 10 ud af hver 10.000 indbyggere i perioden har mistet livet i trafikken.

Til gengæld kan næsten alle kommuner i og omkring hovedstaden fremvise så lave antal trafikdræbte, at faren for at miste livet i trafikken er mindst fem-ti gange lavere end i Jylland.

Lavere fart – færre ulykker

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er ikke i tvivl om hvorfor:

»Hovedforklaringen er, at hastigheden er meget lavere i og omkring København end i Jylland. I Dragør og Furesø kommuner er det begrænset, hvor hurtigt man kan køre på vejene. Hvis det endelig går galt, så går det ikke så galt på grund af den lave hastighed.«

»I Jylland kører man generelt hurtigere, dertil kommer, at man også kører flere kilometer i bil i Jylland. Kører man flere kilometer, giver det en øget risiko i sig selv.«

Dokumentationschef Jesper Sølund hos Rådet for Sikker Trafik er af samme opfattelse:

»Der er flest trafikdræbte på de jyske landeveje. Det er da også derfor, at politiet i Midt- og Vestjylland har placeret en hel masse af politiets nye biler til automatisk trafikkontrol, ATK, netop her,« lyder det fra Jesper Sølund.

Han peger dog samtidig på, at det efter hans mening – rent trafiksikkerhedsmæssigt – kan være en god idé at satse på at forbedre trafiksikkerheden i de større kommuner og større byer, hvor der bor flere mennesker, og hvor en indsats derfor alt andet lige vil have en større effekt i forhold til det samlede antal af trafikdræbte.

Jesper Sølund peger også på, at de fleste kommuner i dag har udarbejdet trafiksikkerhedsplaner – og derfor er ved at gøre noget ved de værste sorte pletter på Danmarkskortet – ligesom han gør opmærksom på, at det at få flere til at cykle er en del af løsningen på trængselsproblemerne i de større byer.

I Vejen Kommune erkender borgmester Egon Fræhr (V), at det er et stort problem med de mange trafikdræbte – 45 fra 2007-2014, heraf tre dræbte i 2014.

1.300 km vej

»Det er rigtigt, at vi har mange trafikdræbte. Men det skyldes, at vi har i alt 1.300 km vej i kommunen. Mange km vej betyder alt andet lige, at risikoen for at komme til skade i trafikken stiger.«

Borgmesteren i den sydjyske kommune fortæller, at man i Vejen har lavet trafikpolitiske analyser sammen med politiet, og at man har bedt borgerne hjælpe med at udpege sorte pletter. Desuden har man siden 2008 brugt ca. fem mio. kr. om året på nye cykelstier.

I Thisted beklager borgmester Lene Kjelgaard Jensen (V) de i alt 42 trafikdræbte i perioden, heraf fem i 2014:

»Der er alt for mange, der dør i trafikken. Men vi har nogle vejstrækninger, der nok appellerer til dem, der kører stærkt – selv om vejforholdene ikke er til det. Det, vi kan se, er, at det er på de almindelige landeveje, at ulykkerne sker. Vi sætter ind med fartbegrænsninger og fartkontroller, men burde måske etablere nogle 2+1 veje – hvor der skiftevis er to vognbaner i den ene retning og herefter i den anden. På den måde kunne vi undgå mange af de farlige overhalinger,« mener borgmesteren.

Furesø Kommunes borgmester Ole Bondo Christensen (S) er til gengæld rigtig godt tilfreds. Der er blot omkommet to af kommunens godt 38.000 indbyggere i trafikulykker de seneste otte år.

Alle børn kan cykle

»Det hænger formentlig sammen med, at trafikken ikke kører så stærkt, og at vi sikrer vores vejkryds med bedre skilte, bedre cykelstier og bedre fortorve, samt at vi har tænkt de bløde trafikanter rigtig godt ind i vores byplanlægning med gode cykelveje og stisystemer.«

Den motorvej, der går gennem kommunen, er ikke noget trafiksikkerhedsmæssigt problem, og på en stor del af kommunens øvrige veje må man kun køre 60 km/t, på mange kun 50 km/t. Og så er der rigtig mange cykelstier, bl.a. en supercykelsti, der går helt ind til København. Samtidig lærer byens børn allerede fra to-tre-års alderen at cykle, fortæller Tine Bjørn Koch, der er leder af kommunens daginstitution Birkedal i Værløse:

»Når børnene er to år, begynder de at prøve vores cykelbane. Når de er fire-fem år, tager vi dem med ud på en længere cykeltur to gange om året, hvor vi cykler fem km rundt om Søndersø, « fortæller Tine Bjørn Koch.

Stort set alle forældre bakker op om den kraftige satsning på at lære børnene i Furesø at cykle meget tidligt. Der er samtidig stor opmærksomhed på, at børnene skal cykle i skole i stedet for at blive kørt i bil af mor og far.

I daginstitutionen Birkedal går i alt 95 børn, heraf ca. 50 i børnehaven. Alle de store børn kan køre på cykel.

»Og vi har endnu ingen uheld haft,« fortæller Tine Bjørn Koch.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.