Nye fotovogne viser ingen nåde

Færdselspolitiet håber en fejlprocent på "nul", når 75 nye fotovogne med moderne udstyr er på gaden fra 1. februar.

Artiklens øverste billede
Nyt avanceret tysk udstyr er i stand til at optage knivskarpe billeder af fartglade danske bilister i alt slags vejr.

"Nå, det går nok. Jeg tror ikke, at jeg blev blitzet, og er det ikke noget om, at det ikke virker hver anden gang...?"

Mon ikke mange danske bilister har tænkt den sætning, når de har mødt en kraftig blitzstråle fra en neutralt udseende kassevogn parkeret i vejsiden?

Men fra 1. februar 2015 kan bilisterne godt parkere den tankegang, for færdselspolitiets 75 nye fotovogne har så avanceret teknik, at antallet af kiksede optagelser skal tælles på få hænder.

"Vi ser frem til at få meget bedre billeder end før, og min forventning er, at vi ikke kommer til at kassere nogen fotos fremover. Måske kan lidt tåge komme på tværs, men ellers er det så godt udstyr i bilerne, at vi kommer ned i nærheden af nul,” siger politikommissær Kent Edvardsen fra færdselsafdelingen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Samme forventning er der i Nordjyllands Politi, hvor man ofte har sukket over det gamle udstyr, som bestod af optagelser på filmruller, der efterfølgende skulle fremkaldes.

"Vi skulle helst ikke kassere optagelser fremover," siger vicepolitiinspektør Ole Schmidt, leder af Nordjyllands Politis færdselsafdeling.

Teknik som vinden blæste

Han tager afsked med det 15 år gamle system uden den ringeste sentimentalitet.

"Med de gamle vogne var det op og ned – alt gik efter vejret, og man kunne ikke følge med i, hvad man faktisk sad og lavede. Det er faktisk sket, at en operatør er kommet hjem efter fire en halv times arbejde uden at have fået noget på filmen. Der var perioder. hvor billedkvaliteten var så dårlig at man ikke kunne genkende noget, men andre gange kørte det snorlige, så det levede sit eget liv. Nu har vi en forventning om, at det hjælper, når operatøren kan sidde og følge sine optagelser," fortæller Ole Schmidt.

I de gamle fotovogne blev bilisternes hastighed målt med en radarstråle, og fotooptagelsen af hastigheden blev optaget med et kamera på råfilm fra en spole i en kassette. Den optagne filmstrimmel skulle så hjem i en ”mørkepose” og derefter til fremkaldelse, og sådan kunne der godt gå mellem en og to uger, inden politiet kunne begynde sagsbehandlingen.

Det nye, tyske system  er 100 procent digitalt og benytter sig af en laserstråle med en høj grad af nøjagtighed. Systemet vælger selv mellem to digitale kameraer med forskellig linsestørrelse for at få den bedste fotokvalitet af føreren og køretøjet.

De 75 nye fotovogne er af typen VW Transporter - leveret i en række forskellige farver.
En række danske politikredse har benyttet lejligheden til at præsentere sine nye fotovogne. Her viser en færdselsbetjent fra Syd- og Sønderjyllands Politi lidt af det nye digitale udstyr, som er monteret i vognene.

Der bruges en rødblitz til optagelsen, som kan række over fire vognbaner i begge færdselsretninger. Udstyret er mobilt og kan placeres, hvor der ikke er plads til en fotovogn, og optagelserne vises umiddelbart på en computerskærm, så man hele tiden kan overvåge billedkvaliteten.

Ekstra bøder for 600 mio. kr.

Regeringen har også store forventninger til de nye fotovognes effektivitet. Indtægterne fra blandt andet fart- og parkeringsbøder vil vokse til 2,6 mia. kroner i 2015, hvilket er i alt 607,9 mio. kroner mere end sidste år.

Men i politikredsene handler dagsordenen ikke om indtægter og bøder, men om trafiksikkerhed, lyder det fra både Nordjylland og Sydsjælland.

Vores hovedsigte er at få hastigheden ned, for det er og bliver hastigheden som afgør, om folk derude lever eller dør i trafikken

Politikommissær Kent Edvardsen, færdselsafdelingen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi

”Vores hovedsigte er at få hastigheden ned, for det er og bliver hastigheden som afgør, om folk derude lever eller dør i trafikken,” siger Kent Edvardsen fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Hans politikreds går fra to til syv fotovogne, og de skal blandt andet bruges til at tjekke farten på Syd- og Vestmotorvejen.

I Nordjylland kommer færdselspolitiet op på 10 fotovogne, og det betyder, at politiet kan øge antallet af fototimer fra 4.000 til 10.000 timer om året. Mindre kan heller ikke gøre det, når en af landets geografisk største politikredse skal overvåges ordentligt, lyder det.

"Vi har en ambition om, at antallet af døde og kvæstede i trafikken skal endnu længere ned. Der er mange menneskelige omkostninger ved færdselsulykker og færdselsdrab, men så sandelig også mange millioner samfundskroner at spare," understreger vicepolitiinspektør Ole Schmidt.

Nogle borgere opfatter de mange nye fotovogne som statens pengemaskine?

For os politifolk er pengene ikke det vigtigste, det er færdselssikkerheden. Men vi er da bevidste om, at vi ikke over en måned holder bevidstløs ét bestemt sted, så borgerne får den opfattelse, at det er en pengemaskine

Vicepolitiinspektør Ole Schmidt, leder af færdselsafdelingen ved Nordjyllands Politi

"For os politifolk er pengene ikke det vigtigste, det er færdselssikkerheden. Men vi er da bevidste om, at vi ikke over en måned holder bevidstløs ét bestemt sted, så borgerne får den opfattelse, at det er en pengemaskine," siger Ole Schmidt.

Han forklarer, at færdselspolitiet er i tæt dialog med borgerne om steder, der er relevant af overvåge med fartkontrol.

"Borgerne undrer sig ofte over, hvorfor vi holder bestemte steder, men det sker som regel på baggrund af henvendelser fra borgerne i lokalområdet, som føler sig utrygge. Det er typisk på en 50 km strækning, hvor der er meget svært for mange bilister at få hastigheden ned. Det sker som regel først 500 meter inde i byen," forklarer Ole Schmidt.

Blandt de øvrige strækninger, hvor politiet i Nordjylland, måler fart, er veje, hvor der bliver kørt for stærkt - ofte landeveje, veje med mange uheld, skoleveje og ved vejarbejder.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.