Genåbnede stationer er ofte en succes

Trinbræt ved Messecenter Herning er meget mere benyttet end tallene viser, siger messedirektør.

Artiklens øverste billede
Trinbrættet ved Messecenter Herning er ikke det mest overrendte til daglig. Men når der er koncerter og arrangementer, kommer mange med toget, siger Messecenter Hernings adm. direktør Georg Sørensen.

Siden 1979 er det sket 30 gange, at en nedlagt jernbanestation er genåbnet eller et nyt trinbræt er indviet rundt omkring i Danmark.

I en række tilfælde har de været en succes med et passagertal over det forventede, mens nogle af de genåbnede stationer er trafikmæssige katastrofer.

Antallet af passagerer, der står af og på trinbrættet ved Messecenter Herning, er for eksempel nede på mellem 20 og 50 om dagen, fremgår det af en ny rapport fra Trafikstyrelsen.

Svag start blev aldrig bedre

Trinbrættet ved Messecenter Herning åbnede i begyndelsen af 2000-tallet, og den første passagermåling viste et snit på 15 passagerer per dag. Den seneste måling fra 2010 viste 29 passagerer - en svag fremgang, men meget langt fra de trecifrede passagertal, som mange genåbnede og nye stationer er nået op på.

Oversigt over genåbnede stationer og trinbrætter i de seneste 30 år.

Trafikken på messecentrets trinbræt fremhæves i Trafikstyrelsens rapport som et eksempel på overflødig infrastruktur, og den lille station er blandt 19 jernbanestationer eller trinbrætter, som Trafikstyrelsen mener kan nedlægges.

For hvis togene ikke skal holde ved Messecenter Herning, kan de komme hurtigere frem til endestationen, og dermed får trafikselskabet mulighed for at tilbyde hurtigere forbindelser og flere afgange, lyder styrelsens konklusion.

Messedirektør: Tallene lyver

Men i Messecenter Herning advarer adm. direktør Georg Sørensen mod at nedlægge messecentrets trinbræt. Tallene er langt højere, mener han.

Adm. direktør i Messecenter Herning, Georg Sørensen.

"Vi har jo rigtig mange gæster, der kommer med særtog i forbindelse med de mange koncerter og arrangementer, vi har. Og det fremgår jo ikke af tallene," siger Georg Sørensen.

Han mener, at det vil sende et meget uheldigt signal, hvis trinbrættet fases ud af daglig trafik og kun kan betjens med særtog.

"Vi vil selvfølgelig kunne lave ekstrakørsler herud fra Herning Station, så længe skinnerne ligger der. Men det vil da være en stor psykologisk fordel at høre til det samlede jernbanenet," siger MCH-direktøren.

Nye stationer skal have en opgave

Helt omvendt er det gået med trinbrættet i Birk Centerpark i det store erhvervsområde øst for Herning. Efter en træg start i 1997 steg passagertallet støt og roligt og nåede i 2010 op på 243 passagerer om dagen.

Birk-trinbrættet er et eksempel på forudsætningen for succes med genåbning af en station eller åbning af et nyt trinbræt:

  • Enten skal stationen betjene større, selvstændige bysamfund som f.eks. Hinnerup nord for Aarhus, Hedensted syd for Horsens og Støvring ved Aalborg.
  • Eller den skal placeres ved større uddannelsesinstitutioner for unge og voksne, f.eks. Spangsbjerg, Birk Centerpark og Svendborg Vest.

Til gengæld kniber det med succes hos passagererne, når man etablerer eller genåbner stationer i forstæder til større byer som Aarhus og Aalborg, fremgår det af rapporten fra Trafikstyrelsen. Dels er det svært at konkurrere med den meget høje busfrekvens i de bynære område, og desuden er der en udbredt tradition for at cykle i storbyområderne.

Genåbning skaber ikke nye kunder

Det er heller ikke lykkedes at trække nye kunder over i den kollektive med nye stationer, viser tallene. Her viser analysen for Aalborg Nærbane, at kun 1 procent af rejserne var rejser, der ellers ikke ville være gennemført af passageren.

Sådan ser prognoser og trafiktal ud for de seneste årtiers genåbnede stationer.

Mellem 6 og 12 pct. af banens brugere ville tidligere have brugt bil på en tilsvarende rejse, og 35 til 44 pct. af nærbanens brugere er tidligere buspassagerer, mens 32 til 36 pct. tidligere ville have benyttet eksisterende stationer i stedet for de nye nærbanestationer.

En fjerdedel af passagererne ville have rejst som tidligere, idet der her er tale om passagerer til/fra de eksisterende stationer Aalborg eller Skørping.

Succes ved de store byer

Et eksempel er de nye stationer nær Aalborg-Lindholm, Skalborg, Svenstrup og Støvring. Her er passagertallet forholdsvis lavt, og det er endda stagneret, efter at stationerne er åbnet.

Trafikstyrelsens rapport viser, at succesen især samler sig omkring de nye nærbane-stationer omkring Aarhus og Aalborg. Det var ventet, at 200 passagerer ville benytte stationen i Hinnerup nord for Aarhus, men i 2010 lå det daglige passagertal på 600.

Omvendt har Skalborg ved Aalborg skuffet i forhold til prognoserne - forventningen lå på 1.200 passagerer, men i virkelighedens verden tager kun 150 personer toget til og fra Skalborg dagligt. 

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.