Togpassager: DSB diskriminerer sønderjyder
Alt for lange ventetider efter sønderjysk togafsporing, lyder klagen. DSB forsvarer busløsning. .
DSB's busløsning mellem Vojens og Vamdrup efter torsdagens togafsporing ved Vojens har skabt større forsinkelser, end DSB vil indrømme. Og det er diskrimination af sønderjyske togpassagerer, at man ikke har valgt den hurtigste erstatningsløsning.
Det siger en sønderjysk togpassager, som ikke mener, at der er hold i, at passagerer der skal nordpå med regionaltog, maksimalt får en times længere rejsetid.
"Det er direkte usandt, når DSB meddeler, at det "kun" koster op til en times ekstra rejsetid på strækningen. Rejsende fra Sønderborg/Gråsten/Kliplev kan forvente op til ti timers ekstra rejsetid, da der kun kører tog hver anden time på strækningen Sønderborg-Tinglev," siger Jørgen Nielsen Michelsen til Jyllands-Posten.
Over fire timer til Vejle
Passagerer der kommer med regionaltog sydfra oplevede i aftes at blive flyttet over i bus mellem Vojens og Lunderskov. Det betød, at Jørgen Nielsen Michelsen og andre kunne tage fra Sønderborg kl. 17.53 og alligevel - uden væsentlig ventetid - kunne nå sit nordgående regionaltog i Lunderskov.
Men den løsning er man nu gået bort fra. Fredag og frem til togsporet igen er farbart skal togpassagererne køres i bus mellem Vojens og Vamdrup, men det betyder, at passagererne ikke kan nå toget i Vamdrup, men må vente på det næste.
"For mit vedkommende betyder det, at jeg for at være i Vejle kl. 20.30 skal afsted kl. 15.53 fra Sønderborg i stedet for kl. 17.53. Dette kunne undgås, såfremt de ikke kun ville køre mellem Vojens og Vamdrup for nordgående. I stedet kunne de lade bussen fortsætte til Lunderskov," siger sønderjyden.
15 min. mere i bus
"Det tager 15 minutter mere i bussen, men så er det muligt at opnå forbindelse nordpå mod Fredericia, Vejle og Aarhus med regionaltoget," siger Jørgen Nielsen Michelsen, der mener, at sagen "udstiller deres (DSB's, red.) ligegyldighed for en hel del af deres betalende passagerer."
Det er nu slet ikke tilfældet, understreger DSB's trafikinformationschef Tony Bispeskov. Han kan ikke gå ind i de konkrete afgange, men siger, at DSB generelt helst vil undgå at flytte togpassagerer over i busser.
"Vi lever af, at kunderne kan se, at der er en pålidelig løsning, som de kan regne med. Og jo længere busserne skal køre, jo mere usikkerhed er der," siger han til Jyllands-Posten.
DSB: Pålidelighed er vigtigst
Han vil ikke afvise, at togpassagererne i går har haft en bedre forbindelse end i dag.
"Men det skaber flest tilfredse kunder, at kunderne kan se, hvornår de er fremme. Det ene øjeblik tager turen 30 minutter, det næste 45 minutter. Vi har valgt den mest pålidelige løsning, vi kan, og jo kortere vi kører bus, jo lettere er det at holde vores kundeløfte," siger Tony Bispeskov.
Men passagerer i de internationale tog læsses over i busser i Fredericia og kører helt til Padborg. De kan da virkelig blive forsinket på motorvejen?
"Når der er tale om grænseoverskridende trafik, kan vi godt finde på at lave en anden løsning. Trafikmønstret ser anderledes ud - kunderne har for eksempel oftere mere bagage, og her bliver det til et issue ikke at skulle slæbe det frem og tilbage alt for mange gange," lyder det fra Tony Bispeskov.
Har du oplevet ventetid efter togafsporingen i Vojens?
Og bør DSB vælge den hurtigste løsning - uanset transportform?
Kom med din mening