Flertal vil skære ti kilometer i timen af farten i København

Fartgrænse på 30 eller 40 kilometer i timen kan ifølge TV 2 Lorry blive virkelighed på mange veje i København.

Der er udsigt til lavere fartgrænse på vejene i Københavns Kommune.

Det skriver TV 2 Lorry.

Et stort projekt fra Teknik- og Miljøforvaltningen vil nemlig sænke farten på langt de fleste veje med ti kilometer i timen.

På mange københavnske veje må biler i fremtiden efter alt at dømme kun køre 40 kilometer i timen. Det gælder for eksempel Amagerbrogade, Jagtvej og Tagensvej. Andre steder kan det blive helt ned til 30 kilometer i timen, eksempelvis Artillerivej og Øster Allé.

30. maj skal Teknik- og Miljøudvalget tage endeligt stilling til projektet.

Det sker, efter at et bredt flertal i kommunen vedtog en generel hastighedsnedsættelse med budgetaftalen for 2022 i efteråret. Kun Konservative har stemt nej.

Forvaltningen oplyser til Ritzau, at det lige nu ser ud til, at flertallet består, så den endelig plan går igennem.

Bliver projektet vedtaget, vil det koste knap 90 millioner kroner at gennemføre. Pengene skal gå til vejskilte og ombygning af veje, der skal have chikaner og bump.

Projektet gælder ikke regionale veje, som primært er de store indfaldsveje og for eksempel H.C. Andersens Boulevard.

Lavere hastighed på vejene skal gøre det mindre attraktivt at være bilist i byen, både af hensyn til trafiksikkerheden og miljøet, lyder det.

- Vi står midt i en meget alvorlig klimakrise, hvor vi er nødt til at tage en lang række af tiltag i brug. At sætte fartgrænsen ned er en del af det, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

Hun fremhæver, at projektet også vil gøre det mere sikkert at færdes i trafikken.

- Målet er, at færre kører i bil, og at en meget større del af af dem, der hver dag skal ind til København for at arbejde, vælger at tage offentlig transport eller cykel. Eller at flere folk vælger at bruge delebiler eller samkørsel, så vi samlet set får meget færre biler i byen, siger borgmesteren.

Line Barfod er ikke nervøs for, at en lavere fartgrænse kan gøre det sværere at drive forretning i København.

- Tværtimod. Til erhvervsdrivende har vi jo netop etableret parkeringspladser til håndværkere og vareindlevering. Man kan sige, at København halter bagud i forhold til andre storbyer i Europa, som for længst har gjort deres midtbyer bilfri, siger borgmesteren.

Forvaltningen forventer, at projektet vil starte i slutningen af 2022 i Valby, hvis det altså bliver vedtaget.

/ritzau/

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.