»Hvorfor skal vi sidde klumpet sammen?« Passagerer klager over manglende afstand i DSB-tog

Ifølge flere klager har DSB's tildeling af pladser i togene under coronakrisen været noget ulogisk.

Artiklens øverste billede
DSB erkender, at der er i den nuværende situation er nogle udfordringer med billetsystemet, som fordeler pladserne ved at fylde én vogn op, før man begynder at fylde andre vogne op. Arkivfoto: Jonas Olufson

For at skabe god plads blandt rejsende i den offentlige transport, har DSB indført et krav om pladsbillet i togene, og derudover sælger man kun hvert andet sæde.

Ikke desto mindre har DSB i perioden den 11. marts til den 3. april alligevel modtaget syv klager fra rejsende, der er blevet tildelt pladser ved siden af fremmede. Det viser en aktindsigt, som DR Nyheder har fået.

Ifølge klagerne har DSB's tildeling af sæder været noget ulogisk, fordi passagererne på trods af god plads i toget alligevel fik tildelt pladser lige ved siden af andre rejsende.

»Fint med tiltag om pladsbillet, men hvorfor skal vi alle sidde klumpet sammen i vogn 14, når der er flere vogne uden et øje?,« lyder det i én af klagerne.

Kravet om pladsbillet i Intercity-, Intercitylyn- og regionaltog blev indført i marts, da regeringen besluttede at lukke store dele af Danmark for at undgå spredningen af coronavirus. DSB gjorde i den forbindelse pladsbilletterne gratis.

»Samtidig har vi indført en begrænsning, så det højst er muligt at reservere halvdelen af pladserne i toget,« lød det fra DSB i en meddelelse.

De kollektive trafikselskaber som DSB lider, på trods af at samfundet er begyndt at blive genåbnet, voldsomt under coronakrisen. Kun hver fjerde passager er vendt tilbage til den kollektive trafik og har allerede kostet DSB over en halv mia. kr.

»Vi kan ikke genkende de tal, de ser på vejområdet. Da der lige var lukket ned, havde vi op mod 90 pct. færre kunder end på samme tid sidste år, mens vi lige nu har en samlet nedgang i antallet af kunder på omkring 75 pct.,« sagde direktør Flemming Jensen tidligere på ugen til Jyllands-Posten.

Direktøren vurderede samtidig, at så længe vi stadig har adfærdskrav, vil mange danskere vælge deres egen bil frem for den kollektive trafik, »fordi de mener, at det er mere sikkert«.

DSB erkender, at der i den nuværende situation er nogle udfordringer med billetsystemet, som fordeler pladserne ved at fylde én vogn op, før man begynder at fylde andre vogne op.

Til DR siger underdirektør Aske Wieth-Knudsen, at rejsende ikke behøver at rette sig efter sædenummeret på pladsbilletten.

»Vi er åbenbart ikke kommet ud til alle med det budskab, at man altid er velkommen til at flytte sig til et ledigt sted i toget,« forklarer han og siger samtidig, at pladsbilletsystemet ikke er udformet til at tage hensyn til social afstand.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen