Flere førerløse busser på vej efter jomfrutur i Aalborg

Nordhavn i København og Slagelse Sygehus kan blive de næste steder, hvor førerløse busser fragter passagerer.

Artiklens øverste billede
Vejdirektoratet oplyser, at to andre ansøgninger om førerløse busser afventer myndighedernes godkendelse. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Torsdag var der debut for en selvkørende minibus i Aalborg Øst.

Mange borgere benyttede lejligheden til at tage en tur med bussen, der pendler på en 2,1 kilometer lang strækning.

Den nordjyske bus kan snart få selskab af flere.

Vejdirektoratet oplyser, at to andre ansøgninger om førerløse busser afventer myndighedernes godkendelse.

De involverer begge selskabet Holo, der også står bag forsøget i Aalborg, og som opererer i flere nordiske lande.

Den ene projekt, der er på tegnebrættet, er i Københavns Nordhavn.

Det er hovedstadens nye bydel, hvor Holo vil sende to førerløse busser ud på en cirka to kilometer lang strækning med seks stoppesteder.

- Det har været i høring, og vi går og venter på grønt lys fra myndighederne, siger kommunikations- og marketingdirektør Anne Rosa Simonsen.

Hun håber på, at den endelige godkendelse vil falde på plads i foråret.

Projektet adskiller sig fra den førerløse bus i Aalborg, der kører på en skærmet sti, hvor der ikke kører biler.

På Nordhavn kommer de to førerløse busser til at køre, hvor der også er biler og lastbiler.

Det andet projekt, som er i støbeskeen, er ved Slagelse Sygehus. Her skal en førerløs bus kører patienter og personale rundt mellem afdelingerne.

Planen er, at det skal ske on demand - altså efter bestilling. Så man booker minibussen til at hente en eller flere personer, som skal køres fra punkt a til punkt b.

Trafikselskabet Movia er med i projektet i Slagelse.

Tidligere har Holo lavet et forsøgsprojekt på sygehuset i Køge, hvor bussen kørte på en hospitalsgang i bygningen.

I første omgang vil alle de førerløse busser være gratis at benytte.

Det handler for Holo om at vise, hvad den nye teknologi dur til, forklarer Anne Rosa Simonsen.

- Vi håber jo på, at projekterne i Aalborg, Københavns Nordhavn og Slagelse kan vise dem, der planlægger byer og infrastruktur, hvor meget man kan bruge selvkørende transportmidler til, siger hun.

Holo opererer allerede i byer som Oslo, Göteborg, Helsinki og Tallinn. Selskabet er ejet af en af landets største bilimportører, Semler Gruppen.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.