Politikere vil fjerne sekssporet trafikåre midt i København

Venstre og Enhedslisten har slået sig sammen for at få en yderst generende motortrafikvej væk.

Artiklens øverste billede
Kort: Google

Et generende stykke motortrafikvej på omkring en kilometer har fået Venstres viceborgmester på Frederiksberg, Jan E. Jørgensen og teknik- og miljøborgmesteren i København, Ninna Hedeager Olsen (EL), til at finde fælles fodslag.

De to politikere er rørende enige om, at den sekssporede hovedtrafikåre Bispeengbuen, som løber hævet over jorden på grænsen mellem København og Frederiksberg, er en forstyrrende, støjende øjebæ, og at den bør fjernes. Det skriver Politiken.

»Når regeringen alligevel skal bruge et stort beløb på at forlænge levetiden på Bispeengbuen, kan de lige så godt give pengene til os. Hvorfor bruge 125 millioner kroner på noget, som ikke er populært hos nogen,« siger Ninna Hedeager Olsen til avisen.

Allerede i 2017 skrev Københavns daværende teknik- og miljøborgmester Morten Kabell sammen med Jan E. Jørgensen et brev til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Her bad de ministeren om at »indlede en dialog om mulige alternativer til en renuvering, herunder at ministeren lader det afsatte beløb til en renovering indgå i finansieringen af en nedrivning af Bispeengbuen«.

Bispeengbuen står for en renovering, som ifølge lokalpolitikerne vil koste op mod 125 mio. kr. Det er det beløb, man vil have staten til at bruge på at grave vejen ned i stedet.

Også Det Radikale Venstre på Frederiksberg har tidligere meldt ud, at man ønsker Bispeengbuen fjernet og erstattet af en tunnel. Argumentet er bl.a., at man vil åbne åen under Bispeengbuen og lave skybrudssikring langs strækningen.

Samtidig vil grundværdierne omkring stedet stige, og generne for naboerne vil blive væsentligt mindre.

Allerede ved indvielsen i 1972 var der store protester fra områdets beboere mod opførelsen af Bispeengbuen. Arkivfoto: Ole Henning

Transportministeren skriver til Politiken, at »Bispeengbuen opfylder sit trafikale formål som vigtig vejforbindelse mellem København og Nordsjælland. Der er således ikke noget trafikalt argument for at tunnellægge strækningen set fra statens perspektiv«.

Bispeengbuen forbinder Hillerødmotorvejen med indre København og er en af de mest befærdede broer i landet. Der kører dagligt omkring 50.000 biler på strækningen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.