Annonce
Trafik & vejr

Tunge lastbiler får forbud mod at køre i varmen

Lastbiler der kører med tunge særtransporter, risikerer at pløje asfalten op. Derfor oprettes der spærretid.

Det er ikke kun isvafler og vi mennesker, der smelter i varmen. De høje temperaturer går også ud over vejene.

For at skåne asfalten har Vejdirektoratet indført spærretid for tung transport i døgnets varmeste timer. Dermed bliver lastbilerne nødt til at køre om aftenen og natten, skriver DR P4 Nordjylland.

Det bliver dyrt for vognmændene, siger vognmand Jan Rubjerg fra Nørresundby. Han har nogle uger op mod 20 særtransporter i sin ordrebog.

- Når transporten skal ske uden for normal arbejdstid, så fordyrer det selvfølgelig det hele, siger vognmanden.

Han påpeger, at de skæve arbejdstider samtidig går ud over chaufførerne.

- Ligesom alle vi andre vil de jo helst køre inden for normale arbejdstider og være sammen med familien om aftenen, siger Jan Rubjerg.

Spærretiden gælder for særtransporter, der for eksempel kører med vindmøllevinger. Når de tunge biler svinger, kan de vride den tunge asfalt op og ødelægge vejen, fortæller områdechef i Vejdirektoratet Søren Andersen.

- Det kan betyde nogle ret store udgifter for os, når vi så skal ud og fræse af og lægge ny asfalt, siger han til DR P4 Nordjylland.

Spærretiden ligger fra klokken 12 til 18, og ifølge Vejdirektoratet er det i øjeblikket svært at sige noget om, hvornår lastbilerne igen kan køre hele døgnet.

Sidste gang, der var spærretid på grund af varmen, var i 2015.

Ifølge Søren Andersen er asfalten som udgangspunkt et blødt materiale, som så stivner, når den bliver kølet. Men med de høje varmegrader, vi har i øjeblikket, så kan asfalten bevæge sig tilbage til noget, der minder om den form, det havde, da det blev lagt.

- Når det bliver så varmt, også fordi den er sort, så tiltrækker den varmen fra solen endnu mere, og så kan man opleve, at den går tilbage og bliver blød.

- Man vil ikke opleve det på en lige vej i en personbil, men når man har en tung last, som samtidig drejer i en rundkørsel eller et kryds, så kan man opleve, at dækkene simpelthen skubber asfalten op i nogle mønstre og nogle klumper, siger områdechefen i Vejdirektoratet.

/ritzau/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Husk at tale med djævlen

Hvis man kun hører sig selv og sine ligesindede, bliver man dummere og dummere for hver dag, der går.
Annonce
Annonce
Indland

Socialdemokratiet i balanceakt om udlændinge: »Det er på tide at sige fra«

Socialdemokratiet nægter at slække på integrationen – stik imod grundtanken i efterårets store udlændingepolitiske slagnummer. Derfor er partiet, som har støttet størstedelen af regeringens stramninger de seneste år, imod flere af de forslag, som nu er på bordet. Det store parti er ude i en svær balancegang.
Annonce
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere
Den vigtigste valuta i Tanzania er yuan
Kina investerer massivt på det afrikanske kontinent, og Tanzania er de seneste år blevet en af verdens største modtagere af kinesisk bistand. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her