Annonce
Trafik & vejr

Cyklistforbundet frygter nye super-elcykler

Et forslag om lempelser af kravene til de såkaldte 45 km/t speed pedelecs er netop sendt i høring.

Er du træt af modvind på cykelstierne, kan en elcykel være løsningen.

Og vil du gerne hurtigt frem i verden, vil det måske glæde dig at høre, at der nu er en forsøgsordning på vej, som kan sende de såkaldte speed pedelecs ud på stierne. Det advarer Cyklistforbundet dog kraftigt imod.

Forbundets bekymringer vender vi tilbage til. Først en forklaring af, hvad der gemmer sig bag betegnelsen speed pedelecs.

Der er tale om elmotordrevne cykler, som adskiller sig fra almindelige elcykler, ved at de kan nå op på næsten 20 km/t, uden at du behøver jokke i pedalerne. Motoren slår først fra, når du rammer 45 km/t - mens almindelige elcykler typisk har en grænse ved 25 km/t., skriver Ingeniøren.

Cyklister sætter rekord i København

Forsøgsordningen, som netop er sendt i høring af Færdelsstyrelsen, betyder, at speed pedelecs ikke længere skal kategoriseres som store knallerter. Det skal de i dag, og det betyder, at køretøjet skal indregistreres og udstyres med hvid nummerplade, og at føreren skal anvende styrthjelm og have kørekort til stor knallert.

Endelig skal de i dag holde sig på vejen. Men det er ikke hensigtsmæssigt, når man tænker på, at speed pedelecs er spinkelt bygget og i øvrigt kun rammer tophastigheden på 45 km/t ved, at man samtidig træder i pedalerne. Derfor vil man nu lempe kravene.

Et opslag delt af S-Pedelec Blog (@spedelecblog) den

Langt til arbejde? Sådan kommer du op på jernhesten

Således vil speed pedelecs kunne bruges på cykelstierne af personer ned til 15 år - så længe der kører med cykelhjelm og desuden overholder en række andre krav, lyder det i høringsbrevet, der har frist den 8. marts.

Tilbage til bekymringerne. For hos Cyklistforbundet er man oprigtigt bekymret for udviklingen, som man kalder tankeløs og uansvarlig.

»Det vil udgøre en kæmpe sikkerhedsrisiko. Hvis man bare lader det her passere, som det står, så vil det koste liv, og flere vil lade være med at cykle pga. øget utryghed på cykelstierne,« siger forbundets direktør, Klaus Bondam, til Ingeniøren.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her