Udskældt tolkefirma: Der er kommet relativt få klager

Vi vil arbejde hårdt på at løse problemerne, siger direktør for EasyTranslate, der er udsat for kritik.

Tolkefirmaet EasyTranslate, der siden 1. april har stået for tolkeopgaver i det offentlige, erkender, at der har været begået fejl.

Selskabet arbejder på at udbedre problemerne sammen med Rigspolitiet, meddeler Frederik R. Pedersen, der er direktør i EasyTranslate. Han påpeger dog, at firmaet generelt oplever, at tilfredsheden er høj.

Direktøren udtaler sig i en mail til Ritzau, efter at Kammeradvokaten har vurderet, at Justitsministeriets aftale med selskabet ikke kan opsiges trods problemer.

EasyTranslate tager Kammeradvokatens redegørelse til efterretning.

- Der har været problemer, som dog ikke er så alvorlige, at der er grundlag for at opsige kontrakten. Nu vil vi arbejde hårdt på at løse problemerne i samarbejde med Rigspolitiet, lyder det fra direktøren.

EasyTranslate vandt i 2018 udbuddet om at levere tolke til Justitsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det har selskabet gjort siden april.

Siden har der været en lang række historier i pressen om, at firmaet har svigtet. Blandt andet er tolke udeblevet fra retssager, at kvaliteten enkelte gange har været for dårlig, og at tolke ikke har været sikkerhedsgodkendt.

Igennem EasyTranslates bookingportal er der ifølge Rigspolitiet tikket 172 klager ind i perioden fra 1. april til 31. juli i år.

I samme periode er der bestilt i alt 16.802 tolkninger.

- Der er kommet relativt få klager, og generelt er tilfredsheden høj. 94 procent af brugerne er tilfredse eller meget tilfredse. Men vi behandler hver eneste klage, som vi tager meget alvorligt, skriver Frederik R. Pedersen i sin mail.

De fleste af klagerne handler om, at tolke ikke er mødt op.

Rigspolitiet har dog modtaget flere henvendelser om ordningen, der ikke er indgivet som officielle klager i bookingportalen.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) har kaldt situationen for "utilfredsstillende". Han oplyser på et samråd, at Kammeradvokaten efter nytår igen skal vurdere, om der er grundlag for, at aftalen kan opsiges.

- Hvis den samme misligholdelse foreligger ved årsskiftet, så vil det kunne være ophævebegrundende, siger han.

Ifølge Frederik R. Pedersen vil EasyTranslate nu drøfte med politiet, hvordan problemerne kan blive løst.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.