Utrygt for de små

Ninna Thomsen, MB (SF), og Jan Andreasen, MB (S) støtter i KØBENHAVN den 13. juni sammenlægningen af de små Jagtvejens og Havremarkens Skoler for at sikre "en blandet skole, hvor børnene møder hinanden på tværs af sociale og etniske forskelle" og som er "mere robust over for udsivning i de store klasser".

Ninna Thomsen og Jan Andreasen synes tilsyneladende ikke, at børnene behøver at møde hinanden på tværs af alder! Den nye "Havrejagt-enhed" skal nemlig inddeles i en geografisk adskilt basis- og overbygningsskole. Dette begrunder de i hensynet til de yngste elevers tryghed. Men er det nu rigtigt?

To verdener

"Havrejagtskolens" geografiske splittelse vil få børnene til at opfatte det som to forskellige verdener med forskellige lærer teams og forskellige fysiske rammer: én for de små og én for de store. Søskende vil ikke føle, at de går på den samme skole, hvilket umiddelbart vil føles utrygt for de yngre. Og de større børn vil blive frataget muligheden for at opføre sig som "de store", hvilket på længere sigt vil øge utrygheden blandt de små elever - modsat Ninna Thomsens og Jan Andreasens intentioner. Hos de store elever kan også skiftet fra basis til overbygning give anledning til utryghed.

Udsivning

Det vil i givet fald kunne føre til fravalg af overbygningsdelen med udsivning i basisskolen til følge. Præcis sådan som det er tilfældet på Havremarkens Skole, der i dag er basisskole tilknyttet Heimdalsgades Overbygningsskole. Her har overbygningsskolens dårlige rygte fået forældrene til at fravælge den med det resultat, at eleverne "siver" i 7. klasse. Ved at etablere den samme struktur på "Havrejagtskolen" risikerer man altså at øge udsivningen - modsat Ninna Thomsens og Jan Andreasens intentioner.

En nænsom løsning

Hensynet til børnene taler for, at der bør findes en mere nænsom løsning, end den Ninna Thomsen og Jan Andreasen går ind for: Sammenlæg Jagtvejens og Havremarkens skoler organisatorisk, udvid skoledistriktet, men bibehold to spor fra 0.-9. klasse på begge "Havrejagtskolens" geografiske lokaliteter. Det giver færrest forandringer i børnenes hverdag. Det er det mest trygge. Det vil dæmme op for udsivningen. Og endelig vil det også give en tilfredsstillende løsning mht. specialklasserækken på Jagtvejens Skole - en problematik Ninna Thomsen og Jan Andreasen behændigt undgår at komme ind på.


Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.