Hvor blev dialogen af?

Bølgerne går højt denne sommer. Forældre og skolefolk på Nørrebro informerer om deres holdning til skolestrukturændringer på Ydre Nørrebro. Dialogen er fraværende.

Der præsenteres forudfattede meninger, og debattanterne synes ikke lydhøre over for andre synspunkter. Det er uheldigt, når det er vores fælles kvarter og dets skoler, det drejer sig om. Skolerne er et kernepunkt for integrations- og sammenhængskraften i vores kvarter, og vi skal altid være i dialog om, hvad der bedst gavner det fælles bedste for vores kvarter og dets børn og voksne.

Et følsomt emne

Det vil altid være en følsom situation, når man påtænker at røre ved skolerne, for de er en vigtig del af vores børns liv. Vi skal heller ikke underkende alt det, skolerne i dag er gode til, men kunne det tænkes, at det kunne blive endnu bedre? Hvilke muligheder ville det give, hvis det, der i dag er Jagtvejens og Havremarkens skoler, blev én stor skole, og den så fik frigivet økonomi og lærerkræfter til bedre undervisning? Fik vi dygtigere elever, fordi lærerne fik et større fagligt miljø at udvikle sig i? Tænk, hvis eleverne i overbygningen kunne få mulighed for at være del af en årgang med 60-70 andre unge med alle de muligheder, det giver for udvikling af faglige og sociale kompetencer, spændende valgfag og et stort netværk af kammerater!

En holdbar struktur

Tænk hvilket ungdomsmiljø, der kunne vokse ud af det! Integrationsopgaven på Nørrebro er helt central. Vi har brug for en holdbar skolestruktur, der sikrer at ressourcestærke og -svage elever går i klasse sammen. Vi skal sikre os, at der ikke skal laves en ny skolestruktur igen om tre år, fordi skolerne var for sårbare og blev drænet for ressourcestærke elever. I Forældreforeningen er vores holdning, at man ikke kan isolere sig med sin succes på én skole - omvendt skal den enkelte skole heller ikke stå alene med integrationsproblematikken. Målet for alle Nørrebros folkeskoler er en tryg og god skolegang for alle børn, og vejen frem er dialog og samarbejde på tværs af interesser, forældregrupper, skoleledelser og lærerkollegier. Så skulle vi ikke løfte opgaven i fællesskab og løfte dialogen ud over den enkelte skole?


Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.