Lokal modstand mod Metro

Bevar Enghave Plads-initiativet kæmper mod en Metro på de renoverede brosten, og lokalområdet bakker op.

Det er en søvnig solrig dag på Enghave Plads. De obligatoriske mænd på bænken er de eneste vidner om, at der er liv på pladsen. Måske vil der om nogle år ligge en metrostation i stedet for bænkene. Men forslaget møder modstand.

I butikker og på cafeer omkring pladsen kan man i disse dage købe badges til fordel for pladsens bevarelse og deltage i en underskriftsindsamling.

Enghave Plads Initiativet kæmper for, at en metrostation skal placeres på den nærliggende Tove Ditlevsens Plads og ikke på Enghave Plads, som er centrum for lokallivet.

I butikken Katapult sælges der støttebadges. Der tænkes ikke på øget profit i forbindelse med en Metro lige uden for døren.

»At butikken skulle blive mere værd, er vi helt kolde overfor. Men uanset hvor meget postyr og furore der bliver skabt, skal der nu nok komme en Metro alligevel,« siger Christian Martin, der arbejder i Katapult.

Inde i butikken sidder Jacob Lybek og prøver sko. Han bor lige rundt om hjørnet på Sdr. Boulevard og er fortaler for metrostationen.

»Det er ikke alle her på Vesterbro, der er imod en Metro. Mange synes også, at det er dumt at holde udviklingen tilbage, fordi man vil bevare et kastanjetræ på Enghave Plads,« siger han.

Aktiv indsats

En række cafeer, værtshuse og forretninger kaster sig nu samlet ind i kampen for at få ændret Borgerrepræsentationens beslutning om at placere Vesterbros Metrostation på Enghave Plads.

Ti erhvervsdrivende er begyndt at samle underskrifter og sælge badges for Enghave Plads Initiativet, der arbejder på at få stationen placeret på Tove Ditlevsens Plads, der indtil for nylig var den planlagte placering.

»Det er meget opløftende med den store opbakning til Enghave Plads. Initiativet blev startet op af en lille gruppe beboere. Siden er mange kommet til. Både andelsboligforeninger og nu også en lang række forretningsdrivende,« siger Lars Kjerulf Petersen, talsperson for Enghave Plads Initiativet.

»Enghave Plads er den mest velfungerende plads i byen og resultatet af et godt samarbejde mellem kommunen og vesterbroerne. Den blev renoveret for 10 år siden og er nu blevet et populært tilholdssted for hele bydelen. Det bliver farvel til det 100 år gamle kastanietræ og springvandet. Samtidig vil pladsen blive til en trafikplads, der anvendes til gennemfart i stedet for ophold,« siger han.

Hos cafe Darling kan man støtte initiativet, ved at sætte sin autograf på et papir. Men det betyder ikke, at cafeen aktivt støtter Enghave Plads Initiativet.

»Vi har underskriftsindsamlingen liggende, fordi jeg støtter lokalt initiativ. Det er ikke, fordi vi aktivt går ind i den politiske kamp,« forklarer forpagter David Ramati.

David Ramati vil meget gerne have en Metro. Men han efterlyser omtanke med placering og udformning.

»Når man ser de andre metroer er det et myldermarked uden lige. Og det skaber intet af værdi for dem, der bor ved siden af. Men det bliver da fantastisk, at kunne tage en metro og være i nordvest eller på Amager på seks minutter,« siger han.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.