Børn er farveblinde

Socialdemokraternes skoleordfører Jan Andreasen bakker i Politiken 17. august op om etnisk opdeling af børn i Københavns skoler. Udmeldingen står i skærende kontrast til selv samme partis integrationsborgmester Jakob Hougaards tidligere indlæg.

Her skriver han:

»For socialdemokraterne er det uacceptabelt, at skoler deler eleverne op efter etnisk oprindelse. Det er racediskrimination« (Politiken 10. august).

Mens der således er uklarhed om, i hvilken retning socialdemokraterne slingrer og valser, så er Enhedslistens holdning krystalklar. Vi mener, det er uacceptabelt at opdele børn på baggrund af etnisk oprindelse.

Det er diskriminerende over for både børn med anden etnisk baggrund og over for etnisk danske elever.

Sproggrupper

På en række københavnske skoler har man inddelt eleverne efter sproggrupper. Ikke i rene klasser med kun samme sproggruppe, men i klasser med forskellige grupper. Eleverne skal være sammen med forskellige børn, men de skal også sikres mod at blive isoleret.

Det kan der være gode pædagogiske argumenter for: Det er f.eks. positivt for barnets udvikling at kunne tale sit modersmål med andre med samme førstesprog. Det gælder både for børn med dansk som modersmål og børn med urdu, arabisk eller farsi som førstesprog.

Er der som følge heraf en klasse, hvor der er tosprogede og etsprogede elever og rene tosprogede klasser, er det et must for skolen, at der er aktiviteter på tværs af klasserne, så alle opnår at lære danskmajoriteten at kende.

Men der er en lang række andre ting at tage hensyn til. F.eks. at børnene kender hinanden fra børnehaven, og hvilke fritidshjem de skal gå på.

En ren etnisk opdeling vil splitte de fællesskaber, børnene har fra børnehaverne, og man kan nemt forestille sig, at nogle børn bliver isoleret fra deres klassekammerater eller hjemmegruppe, hvis de går på et andet fritidshjem end de øvrige. Børn er farveblinde, men det kan man hurtigt lave om på, når de hver morgen skal inddeles i to grupper udelukkende efter etnicitet.

De danske børn vil i skolen og på fritidshjemmet være stemplet som "en af dem i den hvide klasse", hvis forældre ikke vil have, han skal lege med "os".

De etniske minoritetsbørn vil samtidig blive stigmatiserede. Det er på ingen måder gavnligt for hverken børnenes udvikling eller integrationen.

Forkortet af redaktionen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.