Svensk forbrugsfest

Forskningsprojekt viser, at svenske endagsturister bruger syv mia. kr. i København hvert år. Målrettet markedsføring kan få dem til at bruge mere.

Svenskere vil have høflig betjening, når de er i København. Og hvis de får det, er de villige til at bruge endnu flere penge, end de gør i dag.

Det er en af konklusionerne på et forskningsprojekt fra Copenhagen Business School (CBS), som bl.a. har indsamlet 1.700 spørgeskemaer og foretaget interviews med svenskere i København.

På baggrund af undersøgelserne vurderer man, at den samlede øresundshandel er på intet mindre end 10 mia. kr. - og at svenskere, der besøger København og Helsingør, står for de syv mia. kr.

»Der er stort potentiale i svenske endagsturister i København. De bruger flere penge end andre endagsturister, og de køber ikke ind som almindelige grænsehandlere, der kun går efter specifikke varer. Svenskerne kan godt lide både specialbutikker og stormagasiner i København, og man kan sige, at svenskerne har en del af æren for, at det mod forventning går godt for alle storcentre i København,« siger Lise Lyck, leder af Center for Tourism and Culture Management på CBS og leder af forskningsprojektet.

I konklusionerne på forskningsprojektet anbefaler man således, at afgifterne på Øresundsbroen sættes ned, så endnu flere svenskere tager til København, og at de københavnske butikker målretter deres markedsføring mod svenskerne.

Flere end vi tror

»Butikkerne i København er ofte ikke klar over, at de har så mange svenske kunder og tager derfor ikke hensyn til dem. F.eks. kunne et sted som Illum få endnu mere ud af svenskerne,« siger Lise Lyck.

Hos Illum fortæller marketingchef Ditlev Ahlefeldt, at man allerede er klar over potentialet.

»Vi har allerede svenske medarbejdere ansat, og ved større kampagner inddrager vi også ofte Sydsverige i vores markedsføring.«

Salg- og marketingschef hos Wonderful Copenhagen Ole Andersen kan sagtens genkende billedet af svenske endagsturister med mange penge på lommen.

»Vi spiller på, at vi danskere er uformelle, når vi kører kampagner i Sverige, men kunsten bliver i fremtiden at få dem til at tage en overnatning i København og at få dem til at komme tilbage flere gange om året,« siger Ole Andersen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.