Pædagogikken kommer på museum

I foråret 2007 åbner Dansk Pædagogisk-Historisk Forening et museum i Tårnby. Inventar og legetøj indsamlet fra børnehaver gennem de seneste 100 år skal vise, hvordan pædagogikken har udviklet sig i Danmark

Podeparkering eller talentudviklingscenter?

Børnehaverne har haft mange forskellige opgaver gennem tiden. Forventningerne til børnehaverne har sat deres præg på alt fra sanglege til læseplaner. Og nu skal det alt sammen på museum.

Dansk Pædagogisk-Historisk Forening (DPHF) flytter til efteråret fra Nørrebro til Tårnby for at få plads til at udstille deres imponerende samling af legetøj og inventar fra knapt 100 års børnehaver.

»Vi vil lave et museum, hvor interesserede kan komme og se, hvad børn har leget med, hvordan institutionerne var indrettet, og hvilke ideer der lå bag,« fortæller Ulla Fischer, der er bestyrelsesmedlem i DPHF.

Ideen om at lave et pædagogisk museum har været der lige siden foreningen blev stiftet i 1988. Mange børneinstitutioner blev på det tidspunkt renoveret, og flere børnehaver og vuggestuer blev lagt sammen til "nul til seks års"-institutioner.

»Sammenlægningerne betød, at der skulle ryddes op overalt i institutionernes bygninger. Hvis der så stod en kasse med gammelt legetøj i kælderen, blev den bare smidt ud. Det blev bare set som gammelt bras. Men vi så det som kildemateriale, der fortæller om de pædagogiske ideer og metoder, så vi ville bevare det,« forklarer Ulla Fischer.

Hun står i et rum fyldt med papkasser, hvor legetøjstog, mælkeflasker af træ og puslespil titter op gennem lågene. I dag har foreningen nogle kælderlokaler på Nørrebro, men flere lag kasser langs væggene vidner om, at foreningen efterhånden har en temmelig pladskrævende samling. Og så er det ikke engang halvdelen af samlingen, der er der.

»Da vi begyndte at samle ind, var der mange, der ringede for at høre, om vi ikke lige kunne komme forbi og hente det, de havde stående. Men det havde vi slet ikke mulighed for, for vi kunne ikke opbevare det. I stedet fik vi overtalt nogle kommuner og pædagogseminarer til at lade det stå i deres kældre. Så i dag har vi en kæmpe samling stående i en kælder under en institution i Gladsaxe.«

Ikke et legetøjsmuseum

Bygningen, der er udset til at blive museum, ligger på Englandsvej 358. I dag ejer den lokale afdeling af pædagogernes fagforening, BUPL, og Pædagogmedhjælpernes forbund PMF bygningen i fællesskab. Men BUPL's hovedbestyrelse har besluttet at købe bygningen og stille den gratis til rådighed for det nye museum.

»Selv om de godt slidte puslespil, klodser og dukker fylder meget i samlingen, bliver det ikke bare et legetøjsmuseum,« forsikrer Ulla Fischer.

»Der er tænkt over legetøjet - over hvordan det skal udvikle børnene. Så der er knyttet ideer, pædagoger og perioder til hvert stykke legetøj. Det går ud over bare at underholde.«

Noget af det ældste i samlingen er de såkaldte klodsekasser som har været fast inventar i danske børnehaver, siden den første "rigtige" børnehave åbnede i Kvæsthusgade i København i 1871.

»De blev opfundet af den tyske Friedrich Frøbel i 1800-tallet og har været fast inventar i børnehaver i mere end 100 år. Børnene elsker dem, og institutionerne kan ikke undvære dem.«

Barnet skal i centrum

»Men Frøbel bidrog ikke bare med klodser til børnene. Hans teorier har været byggestenene i det fundament, som dansk pædagogik bygger på,« fortæller Ulla Fischer.

»Frøbel var den første, der udtænkte ideen om børnehaver, hvor man samler en lille gruppe af børn og giver dem noget støtte til udvikling på alle områder.

Erna Juhl-Hansen, der åbnede den første børnehave i 1871, var meget inspireret af ham. Der var allerede asyler, men i den Frøbelske børnehave var formålet ikke at frelse fattige folks børn, men - som der stod i en avis dengang: »At kalde barnets evner og anlæg til live uden at gribe forstyrrende ind i dets naturlige udvikling«.

Det var stærk kost for samtiden.

»Der var meget kritik af børnehaven dengang. En læge skrev et kritisk indlæg i den samme avis. Han mente, at børnene skulle blive, hvor de hører til: I børneværelset sammen med ammen! Det var holdningen dengang.«

På trods af kritikken var det også Frøbels ideer, der blev undervist i på de første pædagoguddannelser, der kom til i slutningen af 1800-tallet.

Viden gives videre

Siden er de danske pædagoger og ikke mindst de små børn blevet ramt af flere bølger af pædagogiske teorier. Men én ting er uforandret gennem årene.

»Det unikke i den danske pædagogiske tradition er, at det skabende barn altid har været i centrum. I andre lande har man haft fascinerende indlæringssystemer, men her i Danmark har vi mere prøvet at få det lille barn til selv at tilegne sig viden og forstå dets omgivelser,« siger Ulla Fischer.

Det er forståelsen af denne tradition og historie, som foreningen gerne vil give videre til nye generationer af pædagoger.

»Vi vil gerne have, at de studerende får en sans for, at historien har en betydning. Men det er ikke den nemmeste opgave i dag. Uddannelsen er lavet om, så der er blevet mindre og mindre plads til at undervise i opdragelsens historie. I dag er det op til den enkelte lærer at få historien ind i sin undervisning. Og det er efter min mening også den bedste måde at få det ind - så det ikke er et løsrevet fag. Men det er bare svært at nå det.«

Behov for nuancer

Kendskab til opdragelsens historie er en forsikring for både pædagoger og børn.

»Man bliver nuanceret, hvis man kender til den pædagogiske historie. Jeg har nogle gange set, at folk er blevet grebet af en idé, som de så fører ud i livet som et program. Og når det viser sig, at det ikke virker, går de i stå. De har ikke andre ideer. Men den, der kender historien, ved, at der er andre muligheder, og er derfor ikke bange for at sige, at de tog fejl. Og så fortsætte af et andet spor.«

Men ambitionerne går videre end til de studerende.

»Vi tror, at vi vil blive brugt af alle de studerende, der skal lave specialer og afsluttende opgaver. Desuden vil folk på efteruddannelse og forskere også kunne bruge os. En anden stor drøm er, at vi en dag skal få forskere tilknyttet, men så kræver det flere penge.«

Pædagogisk-historisk museum

Museet åbner efter den foreløbige plan i foråret 2007. Læs mere på foreningens hjemmeside www.paedhist.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.