Dødssynd på mode

Mørk middelalder og de syv dødssynder hjemsøger Dansk Design Center i dramatisk haute couture af Erikka S. Bahnsen og Laura Baruël.

Er man kørt træt i stangtøj og udsalgsvarer, viser Dansk Design Center miniudstillingen "Bahnsen & Baruël", der er leveringsdygtig i helt anderledes og aparte inspiration til klædeskabet.

På Balkonens få kvadratmeter har de to unge up-coming designere Erikka S. Bahnsen og Laura Baruël iscenesat deres nyeste kollektionsprøver.

Det er samtidig deres afgangsprojekter fra Danmarks Design Skole, hvor de begge netop blev færdige denne sommer.

Men glem alt om vaklende novicer. Allerede i studietiden var de to designspirer med på internationale shows og udstillinger.

Mere gys end godnat

Og mens Erikka S. Bahnsen fik strutskørt og træningstrøje i produktion hos Saga Furs og Hummel, solgte Laura Baruël til små butikker og kreerede kostumer til børneteater og reklamefilm.

De to nye kollektioner fra Bahnsen og Baruël er ikke i produktion. Men skal vi tro prototyperne, kommer fremtidens garderobe til at bestå af højdramatisk haute couture, der fortæller historier.

Og det er snarere gysere end godnathistorier med rødderne solidt plantet i middelalderens mørke muld.

Erikka S. Bahnsen har omsyet "De syv dødssynder" til ekspressive gevandter i grelle kulører:

»Jeg har taget udgangspunkt i filmen "Seven", der viser dødssynderne på en fin gennemtænkt måde. At være indadsøgende er en stærk tendens i øjeblikket. Og dødssynderne handler om alle de følelser, som man skal forholde sig til i livet.«

Fra utugt og misundelse til hovmod og dovenskab har hver dødssynd fået sit eget karakteristiske kostume. Gerrighed er blevet til en gul spadseredragt i postmoderne stil.

Her er store, draperede pufærmer og 1980'er-skuldre så brede, at selv Alexis fra "Dollars" må blive misundelig. På en stribe iscenesatte fotos optræder dødssynderne som barokke kvindetyper.

»Gerrighed handler om materialisme, om at holde på sit eget. Derfor har jeg valgt at lave dragten i eksklusive materialer med en kraniehat med perler som accessoirers.

Der er en form for dekadence i, at kvinden på billedet hellere vil forfalde end at miste sine materielle goder og vælge den åndelige vej,« konstaterer Erikka S. Bahnsen.

Vælg efter lyst

»Jeg kunne sagtens hoppe i den gule skindjakke og nederdelen også.

Tøjet hænger meget sammen med, hvordan jeg er som menneske og kommer derfor til at ligne mig. Jeg går f. eks. aldrig i sort, det er ikke min farve. Jeg har måske rød som min grundfarve og går altid i noget utrolig spraglet.

Jeg går meget i genbrugstøj og laver ting om. Man vil jo gerne have noget, der er personligt,« Erikka S. Bahnsen.

Det er måske alligevel de færreste, der har mod på at bevæge sig gennem byen som personificeret dødssynd. Men det er heller ikke meningen.

»Tøjet er ikke tænkt kommercielt. Det har været vigtigere for mig som designer at udleve et udtryk. Og ud af det kommer der måske nogle elementer, som kan bruges kommercielt. Måske kunne folk fra musikbranchen have interesse i mit tøj. Men jeg arbejder ikke med målgrupper, så i virkeligheden skulle alle kunne gå i det,« konstaterer Erikka S. Bahnsen, der dog langt fra er imponeret over danskernes generelle tøjsmag:

»Danskerne går alt for praktisk klædt. Man skal ud at cykle og vælger en flad sko frem for en stilet. Det er folks eget valg, men set fra min synsvinkel ville det være lidt sjovere, hvis folk tog det på, de i virkeligheden havde lyst til.«

Fortiden i fremtiden

Både Bahnsen og Baruël henter skyts til fremtiden i fortiden.

Laura Baruëls neoprimitive kollektion kloner globale ikoner som skjorten og jakkesættet med oldtidsbeklædning og nordiske folkedragter.

»Tøjet er lavet i forhold til, hvordan jeg tænker omkring dansk mode. Der har været en tendens til, at vi ikke rigtigt har ledt efter vore egne ben, men har hentet inspiration i italiensk og sydlandsk mode. Så det er et bud på, hvor dansk mode kunne gå hen. Den kunne godt bunde i noget mere nordisk,« siger Laura Baruël.

Under titlen "Vinter" er det nordiske menneskes vilkår og geografi ledetråden i huer, halstørklæder og kuttelignende klæder.

»Der er en søgen i tiden mod naturen og de nære værdier, fordi vi med globaliseringen udvikler os i retning af et samfund, der er mere ensartet og fjernere fra naturen. Derfor fandt jeg også på at lave tøj med en forbindelse til stedet. Jeg har arbejdet meget med lag. Det nordiske klima er meget vekslende, så der ligger noget naturligt i folkedragtens mange lag, fordi man kan tage tøjet af og på ubesværet. Man kender det herhjemmefra - først er det super solskin og fem minutter efter regnvejr.«

Højhus i strik

Selv om Bahnsen og Baruël sad og syede side om side på designskolen, er den aktuelle udstilling deres første samarbejde.

Men de har flere fælles fremtidsplaner, der nok skal holde dem sysselsat de lange mørke vinteraftener, bl.a. drømmer de om at strikke verdens største højhus.

Laura Barüel forklarer:

»Det strikkede højhus er en fjollet idé. Men det er så alvorligt med mode og tøj. Det handler meget om fancy modeller og er så hypet. Vi kunne godt have lyst til at få det ned på jorden og bringe noget mere af skaberglæden frem. Der kunne godt være behov for nogle sødere og sjovere projekter i modebranchen.«

BANHNSEN & BARUËL

Dansk Design Center

H. C. Andersens Boulevard 27

Til den 21. august

Åben man.-fre. kl. 10-17,

ons. kl. 10-21 og lør.-søn. kl. 11-16

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.