Leder: Fartgalskab

FORLEDEN BLEV det dokumenteret, hvad alle har vidst i årevis. At københavnske taxier har deres helt egen færdselslov. At de udviser en herrefolksmentalitet og foragt for andre trafikanter, der slår alle andre bilisters, cyklisters og fodgængeres opførsel i trafikken.

Målinger viste således, at taxichauffører i stor stil kører dødskørsel gennem hovedstaden, specielt i aftentimerne. I flere tilfælde var hastigheden dobbelt så høj som den tilladte. Vi taler altså om en hastighed på op mod 100 kilometer i timen i tæt bebyggede gader.

NORMALT bryster taxichauffører sig af, at de er indblandet i færre trafikulykker end andre bilister, fordi de er mere rutinerede. Forklaringen er nok snarere, at andre trafikanter i samme sekund, de øjner en taxi, flygter i sikkerhed, fordi man ved, at en masse chauffører er bedøvende ligeglade med såvel færdselslov som hensyn til andre mennesker. Rådet for Større Færdselssikkerhed kom da også forleden med en anden statistik, der fortalte, at taxichauffører faktisk var indblandet i flere trafikulykker end andre bilister pr. kørt kilometer. Samtidig viser det sig, at en række taxier, måske dem alle sammen, bruger interne advarselssystemer, når der er en politikontrol i nærheden. Så kører man lovligt de få sekunder, det tager at komme forbi en politirazzia, og så er det ellers speederen i bund igen.

Dokumentationen af de horrible forhold i den københavnske trafik får nu flere politikere til at kræve, at der installeres fartskrivere i taxierne, sådan som man kender det fra lastbiler og andre erhvervskøretøjer.

SELV OM fartskriverne ikke med ét slag har fået alle lastbilchauffører til at køre lovligt, virker forslaget alligevel brugeligt. Det er en fristende tanke at udvide kontrollen til at omfatte GPS-logning af kørslen, men derfra er vejen til den helt uacceptable GPS-baserede roadpricing for alle for kort.

Fartskriverne har den begrænsning, at de ikke kan tage højde for lokale hastighedsbegrænsninger, og den videre procedure skal selvfølgelig være konsekvent: Gribes en taxichauffør i gentagne gange at køre for stærkt, må det være slut med køretilladelsen. For erhvervschauffører bør gælde den samme skrappe kurs som over for andre faggrupper, der har andre menneskers liv og helbred betroet.

Virkeligheden viser, at tillid til chaufførernes moral og ansvarlighed ikke er tilstrækkelig. Derfor er eneste udvej en øget kontrol.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.