Farlige firhjulstrækkere

Firhjulstrækkere har forringet trafiksikkerheden i København de seneste år.

Der er trængsel foran cafeerne, hvor et stigende antal firhjulstrækker, holder parkeret.

Det er blevet trendy at have en firhjulstrækker, selv om perlegruset i indkørslen eller en kantsten i den indre by er de største stigninger, som de terrængående kæmpebiler forcerer i København.

Trenden bekymrer dog Rådet for Større Færdselssikkerhed.

»De er forbandet farlige i trafikken for de andre trafikanter, fordi de møder deres medtrafikanter højere oppe. Ved et sammenstød med en almindelig personbil bliver kabinen kvast, og der er risiko for, at dele af motorblokken også bliver skubbet op i kabinen,« siger direktør Rene La Cour Sell.

Desuden har cyklisterne grund til at frygte de store safaribiler. Når en almindelig personbil påkører en cykel, ryger cyklisten ofte over bilen, men når der står 4x4 på bagsmækken, havner de bløde trafikanter ofte i et ublidt møde med forruden.

Offroader til halv pris

Udviklingen med flere firhjulstrækkere i storbyen bliver desuden hjulpet på vej af afgiftsrabatten for biler på gule plader.

Privatpersoner køber en stor offroader til næsten halv pris. En ordning, som Rådet for Større Færdselssikkerhed gerne ser ændret. I stedet bør ordningen kun være for folk, som skal bruge bilen i erhvervsmæssigt øjemed.

»Det er helt rimeligt, at skovarbejdere har sådan en bil, men reklamebureau-ejere og tilsvarende, som synes, det er smart at køre rundt i en Porsche Cayenne inde i byen, det kan ikke være meningen med gulpladeordningen. Det er forkert, at staten med sin afgiftspolitik tilskynder til en uheldig udvikling, både når det gælder trafiksikkerhed og miljø,« siger Rene La Cour Sell.

Til efteråret fremsætter SF et lovforslag om at ændre registreringsafgiften, så det bliver forbudt for privatpersoner at købe en bil på gule plader.

Hvordan regeringen vil se på det forslag, vides endnu ikke, da skatteminister Kristian Jensen (V) venter på anbefalingerne fra et udvalg, som i øjeblikket gransker hele den danske afgiftspolitik.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.