Farlig leg i Metro-tunnelen

Er der passagerer i tunnelerne eller på Metroens tag, stopper driften automatisk, og en sikkerhedsprocedure træder i kraft.

»Du kan den underhylemig bande på, at man får stød. Der vil ikke være meget at komme efter bagefter.«

Ordene kommer fra Metroens pressechef og kan være en advarsel til de relativt mange, fortrinsvis unge, der af forskellige grunde løber i tunnelerne eller rider på Metroens tag, det såkaldte »train surfing«.

For egen regning nævner vi lige for en sikkerheds skyld og så for prins Knud:

Det gør mere end nas at få 750 volt gennem sig. Efterfølgende mærker man til gengæld slet ikke noget. Overhovedet.

Strømmen til Metro-togene overføres gennem en skinne, der løber mellem de to køreskinner. Spændingsstyrken på 750 volt er mere end nok til at slå et voksent menneske ihjel.

»Trods advarselsskilte overalt er der jævnligt personer i tunnellerne. Det kan være folk uden billet, der prøver at stikke af fra billetkontrollørerne, graffitimalere eller flaskesamlere,« siger Metroens pressechef, Carsten Vinther-Høj.

»Det er mere held end forstand og måske helt tilfældigt, at ingen er kommet alvorligt til skade for ikke at sige døde,« siger han.

Metro har desuden i mindst et tilfælde vished for, at en person har forsøgt sig med en fritur på taget. Frihøjden i tunnellerne er 20 centimeter. Den tur kunne let have fået fatale følger, forklarer Metros driftschef Thomas Eiersted.

»Vi kender konkret til en, men har hørt rygter om flere surfister, ligesom der har verseret fotos på internettet. Jeg vil sige, det er utrolig tankeløst, at nogen kan få den ide,« siger han.

Konstateres der personer i tunnelerne eller på Metroens tag, træder en automatisk sikkerhedsprocedure i gang. Den forsinker som minimum driften i en time.

Først slukkes der for højspændingen, så togene går i stå. Et korps af sikkerhedsfolk gennemsøger derefter tunnelen, hvorefter et langsomtkørende, bemandet tog kører en prøvetur.

»En række af vores forsinkelser skyldes faktisk uansvarlige passagerer,« siger pressechef Carsten Vinther-Høj.

Andre forsinkelser skyldes utålmodige passagerer, der har trukket dørenes nødhåndtag, hvis deres tog af en eller grund har holdt stille. Passagererne har forladt toget for at gå langs skinnerne i retning af en station.

»Så har vi pludselig to problemer og endnu mere forsinkelse,« siger pressechefen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.