Vild på varme, glade dæk

Der var godt 80 års forskel på ældste og yngste bil, da sjette udgave af racerløbet Copenhagen Historic Grand Prix i weekenden brændte Fælledparkens sparsomme asfalt af. Men de begejstrede tilskuere slugte alt, hvad der havde fire hjul.

Jørgen Wissing kan bremse.

Ikke bare sådan langsomt tage farten af bilen ved at trykke på en pedal under rattet, ligesom vi andre dødelige trafikanter ville have gjort.

Jørgen Wissing kan lugte det, smage det, fornemme det: det rigtige øjeblik.

Til weekendens racerløb, Copenhagen Historic Grand Prix, gjorde han det igen. For øjnene af hen mod 12.000 tilskuere tvang han sin cremefarvede MG TC fra 1946 rundt i de fire sving på den 1.000 m lange rute rundt i Fælledparken. Og hver gang bremsede han ned fra de 110 km/t. et par sekunder senere end sine konkurrenter.

»Nerverne er altafgørende på en bane som den her. Du kan ikke regne med at overhale på langsiden, så du er nødt til at bremse folk ud,« fortalte den 60-årige racerkører og arkitekt.

Det gør man på følgende måde:

»Det handler om at turde vente med at bremse. Jo senere du bremser, jo hurtigere kommer du rundt i svinget.«

Jørgen Wissing strøg forsigtigt hånden hen over venstre forhjul på sin MG. På køleren havde han sat pokalen for dagens førsteplads.

»Men du skal kende dine bremser. Tromlebremser bliver varmere og dårligere, efterhånden som du kører flere og flere omgange. Så du skal hele tiden justere din satsning i forhold til dækkenes temperatur,« afslørede den snu kører, men måtte samtidig indrømme, at han var ved at komme i problemer i et af de sidste sving.

»I Ryttergårdsvinget (ved Øster Alle, red.) er asfalten ret bulet, og der røg vi altså lige lovlig tæt på betonafspærringerne. Der blev jeg lige mindet om, at man skal være vaks ved havelågen.«

Lånt fars bil

Jørgen Wissing var blot en af de mange kørere, der nød et fantastisk weekendvejr under afviklingen af det sjette Copenhagen Historic Grand Prix - hvoraf de tre nu har været kørt i Fælledparken. Weekenden stod lige så meget i hyggens og afslapningens tegn som i konkurrencens.

I Ryttergården, hvor kørerne samledes før og efter løbene, udvekslede man gode erfaringer og misundelige blikke. Et par af dem kom fra flokken af unge raceraspiranter bag Vulpus Racing Team. Det uerfarne, men begejstrede holds deltagere var alle klædt helt i hvidt, og gymnasievennerne Jakob Holstein, Peter Kock og Christian Stampe havde til lejligheden lånt tre cheerleaders og Jakob Holsteins fars gamle Fiat Abarth fra 1965. Den styrede Jakob Holstein selv rundt på den varme asfalt.

»Det var et godt resultat. Sidste gang var jeg omme og ligge på taget, så vi var bare glade for at gennemføre,« konstaterede den 23-årige DTU-studerende efter løbet og gav samtidig tegn til, at champagnepropperne kunne springe for at fejre dagens ottendeplads.

Det var en klar forbedring i forhold til lørdagens resultat.

»Vi gik i stå i går. Midt i det hele,« forklarede Jakob Holstein.

I sådan en situation var løbets ældre rotter ikke sene til at komme med både gode råd og skadefro bemærkninger.

»Så kommer de væltende: "Har du sukker i benzinen?" eller: "Har du husket tænd-rørene?" Men den slags må man jo tage med,« sukkede Jakob Holstein smilende, før han tilføjede: »Især når det nu var tændrørene, det var galt med.«

500 heste

Men Copenhagen Historic Grand Prix var ikke kun almindelige mennesker med våde drømme om varm asfalt. Der var også alle kendisserne og alt liret.

Både lørdag og søndag eftermiddag viste de rigtig tunge drenge, hvad de ligger og leger med til daglig: løbets protektor, prins Joachim, i sin Lotus Cortina fra 1965, Tom Kristensen i sin Audi R8 fra 2002, Thorkild Thyrring i sin Ford Mustang fra 1966 og Lars Erik Nielsen i sin Porsche 911. Der var hyldest til den tredobbelte Le Mans-vinder Jan Magnussen, og han kvitterede med en tur i sin Corvette, gadeversionen af hans Le Mans-racer. Og sidst - men absolut ikke mindst larmende - var der de 500 hestekræfter, som norske Frederik Østereng forsøgte at tæmme i sin røde Ferrari 360.

Alle indtryk og lyde fra weekendens mange ræs blev i øvrigt registreret nidkært fra showets bedste pladser på toppen af Egmont-kollegiet. Her morede en gruppe DTU-studerende sig med at måle begivenhedens støjniveau: Det blev til 124 db eller et lille stykke over smertegrænsen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.