København mangler parkeringspladser

JP havde den 13.7 to indlæg med følgende overskrifter: "Byer proppet med biler" og "Kamp om en fri bås". Af artiklen fremgår det, at i følge FDM har man i København i de sidste 10 år nedlagt 3.000 p-pladser.

Desværre holder det ikke helt med de 3.000 pladser. Af et notat, som jeg har bedt om og modtaget 3.7-2006, fremgår det, at der alene i 2003, 2004 og 2005 er nedlagt i alt 4.826 pladser uden for betalingszonerne, 445 pladser som følge af revision af p-registeret, 135 pladser reelt nedlagt. Samtidig kan jeg oplyse, at der i perioden den 1.1 1995-2002 er nedlagt netto 5.830 parkeringspladser. Så det antal overstiger langt det oplyste.

Byg først

Langt de fleste nedlæggelser skyldes ønsket om øget busfremkommelighed og anlæg af flere cykelstier og opsætning af cykelstativer. Af den parkeringsstrategi, som Københavns Kommune har vedtaget, fremgår det, at der skal bygges parkeringshuse-kældre. Det betyder, at der burde bygges nye anlæg, før man nedlægger bestående pladser. Det er desværre umuligt at få borgmester for teknik- og miljøudvalget Klaus Bondam til at forstå dette, selv om DF ved hvert møde, hvor der er nedlæggelse af pladser på dagsordenen, gør opmærksom på det. Borgmesteren er fuldstændig fokuseret på, »at bilerne skal ud af byen«, og at bilerne kan parkeres uden for byen, og folk kan cykle. En by fuldstændig uden biler er en død by, hvor handlende i stedet vil benytte de store centre uden for København, og man synes ganske at have glemt, at københavnere i øvrigt også har bil.

Stemmer ikke

Det siges, at færre københavnere har bil, men det stemmer ikke med tallene fra Danmarks Statistik. Tværtimod har forvaltningen oplyst, at der var færre med bil i København, det stemmer jo ikke med en stigning på 40pct., så tror pokker, der ikke er p-pladser nok. Min opfattelse er i øvrigt, at nu vi bliver en region, må vi kunne lave en aftale med omegnskommunerne med p-pladser til pendlere i nærheden af stationerne, men det kræver en bedre kollektiv trafik.

Kampen om en p-plads kender jeg alt for godt. Når man kommer hjem ca. kl. 17 og derefter, er det fuldstændig umuligt at finde en plads, så kan man køre rundt og lede, og det har betydning for miljøet, idet der forurenes yderligere. Det gør det jo ikke bedre, at der nedlægges yderligere p-pladser ud over de ovenfor nævnte.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.