Ny havn til trængte bådejere

En ny lystbådehavn ved Prøvestenen skal imødekomme det massive behov for havnepladser. Københavnerne køber nemlig sejlbåde som aldrig før.

Er der noget så skønt som at smide fortøjninger, duve af sted på et sommervarmt, vuggende hav og nyde livet på dækket af en sejlbåd? I hvert fald er det et scenario, der tiltaler flere københavnere end sædvanligt denne sommer, og det kan mærkes på bådsalget, der netop nu boomer som aldrig før.

Samtidig kan det også mærkes på lystbådehavnene i hovedstaden, der i takt med bådsuccesen oplever en stadig stigende efterspørgsel på havnepladser. Faktisk er de nu blevet så eftertragtede, at det er svært at finde plads nok til alle.

Men det er der råd for. Københavns Kommune og Københavns Havn er nemlig gået sammen om at forsøge at imødekomme den store efterspørgsel og undersøger netop nu mulighederne for at skabe en lystbådehavn ved Prøvestenen på Amager. Til det formål har de dannet Udviklingsselskabet Prøvestenen, og herfra kan direktør Teddy Jacobsen fortælle, at interessen fra bådejerne allerede er overvældende.

»Vi modtager i snit tre mails om dagen fra folk, der gerne vil skrives op til en plads, og sådan har det været hele sommeren igennem. Der er slet ikke nok havnepladser i København i dag,« beretter direktøren, hvis forhåbninger om interesse fra det sejlende folk er blevet indfriet til fulde: På nuværende tidspunkt er der allerede 1.000 på listen til en havneplads. Og det til trods for, at havnen først vil stå færdig til sejlsæsonen i 2008, hvis alt går vel.

Større både - ny havn

Den overordnede idé med den nye lystbådehavn er at lade den blive en naturlig forlængelse af det rekreative område ved Amager Strandpark.

På sigt kan havnen ved Prøvestenen blive Danmarks største med plads til 1.400 sejlbåde. Den færdige lystbådehavn vil komme til at fylde et område på 150.000 kvm. - og det er kun vandarealerne. På landjorden vil sejlere og promenerende kunne boltre sig på 260.000 kvm.

Derudover planlægger man et rekreativt område, hvor op til 300 autocampere skal kunne lægge til i sommerlandet.

Ifølge Teddy Jacobsen er der hårdt brug for pladsen - især fordi mange af de andre havne i København har svært ved at imødekomme de krav, som stadigt større både stiller.

»Fordelen ved en ny, stor havn er bl.a., at vi vil kunne tilbyde de mange store både tilpas med plads og dybde til at kunne være der. Det kniber i de ældre havne,« fortæller han.

Solidt grundlag

Samtidig vil den nye havn kunne løse op for de problemer, som mange københavnske bådejere står med i dag: Der er ikke plads til deres båd i hovedstadens egne havne, og derfor må de lægge dem i havne uden for byen.

Men heller ikke den løsning er problemfri, fortæller Teddy Jacobsen: Ofte er de mindre havne syd og nord for København nemlig forbeholdt kommunernes egne borgere.

Der er altså et solidt grundlag for endnu en lystbådehavn i Købehavn, understreger han. Og dertil kommer det store antal nybagte bådejere, der lægger yderligere pres på pladserne.

»Der er helt overvældende. Vi mærker en meget tydelig interesse.«

Bådboom

Det er der ikke noget at sige til. Bådsalget er nemlig helt oppe i det røde felt i år, lyder det fra Michael Floor, bestyrelsesmedlem i Søsportens Brancheforening, Danboat.

»Vi er helt afgjort inde i en opadgående bue i bådbranchen lige nu. Man kan udmærket tale om et boom. De sidste fem år er salget støt og roligt gået opad med en stigning på 25 pct. om året, og lige nu topper det,« forklarer han.

Han mener, at den vægtigste årsag til de markante stigninger i salget af sejlbåde skal findes i danskernes stadigt tungere pengepunge.

»Folk tør godt gå ud og investere i en sejlbåd, og den behøver ikke længere at være brugt. Det går jo godt for økonomien i Danmark, og derfor kan man tillade sig at købe flere forbrugsgoder,« fremhæver Michael Floor. Og så gør det heller ikke noget, at vejret er godt, tilføjer han.

Branche amok

Solen skinner også over sejlbådsforhandler Beck Marine i Glostrup. Og det i mere end én forstand, for netop nu går salget så strygende som aldrig før i forretningens ni leveår. Det fortæller indehaver Erik Beck, der kan berette om en salgsstigning på ca. 30 pct. i forhold til sidste år.

»Det har været langsomt stigende de sidste fem år, men i år er det gået helt amok. Jeg har aldrig oplevet noget lignende i min tid i branchen.«

Erik Beck peger på de store friværdier som årsag til folks øgede købetrang. Og når pengene bliver større, bliver bådene det også, fortæller han: Hvor folk for fem år siden købte sejlbåde på højst 37 fod, er det i dag 40 fods både og opefter, der trækker. Priserne fylder også godt i landskabet: Den billigste sejlbåd hos Beck Marine koster 550.000 kr.

Samtidig stilles der også krav til sejlbådenes indretning og faciliteter.

»Tidligere var det fint med et lille toilet og et par simple installationer. I dag kræver man fuld ståhøjde, masser af plads og luksus som varme, tv, radio og dvd. Bådene er udstyret som små sommerhuse, og det er jo også dem, som de skal konkurrere med,« fortæller Erik Beck.

I dag er standarden på selv de mindste både varmt vand og badefaciliteter, så man reelt ikke længere behøver at bruge havnens tilbud om bad og toilet.

Der er altså en udmærket udsigt fra bådbranchen i øjeblikket. Faktisk er der kun to ting, der kan trække skyer i horisonten, vurderer Erik Beck.

»Hvis de danske havne ender med at blive overfyldte vil den logiske konsekvens jo være, at der ikke bliver plads til flere nye både. Og derudover vil det heller ikke være særlig gunstigt for branchen.«

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.