Leder: Du er på

DSB har hårdt brug for succeshistorier i denne tid, da togdriften mildt sagt er under al kritik. Forsinkelser og aflysninger synes snarere at være reglen end undtagelsen med det resultat, at kunderne flygter over i andre befordringsmidler, hvis de har muligheden.

Det betyder, at privatbilismen vokser og vokser, hvilket infrastrukturen slet ikke er forberedt på. Ikke mindst til og fra København bliver det et stadigt stigende problem, kunne LO forleden
gøre opmærksom på.

KØBENHAVN risikerer på den måde let at komme til at mangle arbejdskraft, fordi de mange tusind, der bor i større eller mindre
afstand til hovedstaden, begynder at vælge andre steder at arbejde, når befordringen sluger alt for meget tid. Manglende politisk indsats i tide og generelt ineffektiv styring bærer skylden for problemerne.
Samt i tilfældet DSB naturligvis også den besynderlige ansvarsfordeling, der har betydet, at DSB har ansvaret for togene,
mens Banedanmark står for skinnerne. Så kan der bruges rigtig meget tid og energi på at skubbe skylden og ansvaret fra side til side, når noget går galt. Hvilket det jo de sidste par år nærmest synes at have gjort dagligt.

Indtil der forhåbentlig bliver taget hånd om tingene fra politisk hold, må DSB trøste sig ved en lille, men bestemt ikke uvæsentlig
solstrålehistorie, der handler om overvågning i S-togene. Selv om de færreste formentlig bryder sig om at blive overvåget, når de sidder i et S-tog, er lysten til at blive chikaneret eller overfaldet uden
tvivl endnu mindre. Her har konsekvent videoovervågning i togene og på perronerne nu vist sig at være særdeles effektiv. Næsten halvt så mange voldsepisoder er resultatet, ligesom det er blevet lettere at
efterforske og identificere gerningsmænd til chikanerier, hærværk og vold, når der foreligger en videooptagelse af begivenheden.

DEN UDVIKLING er der grund til at glæde sig over. Der er rigeligt at være irriteret eller bekymret over i forvejen, når københavnerne er tvunget til turen med DSB: urimeligt høje takster, dårlig service, forsinkelser og aflysninger. Forståelig bekymring over risikoen for overfald og røverier i togene, der kun er bemandet med en enkelt togfører, eller på de øde perroner om aftenen, kan vi sagtens undvære.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.