Der mangler en fodgængerovergang
Borgerne kræver fodgængerovergang, lyder overskriften på en artikel i JP KØBENHAVN. Det forstår jeg godt. I anledning af den tragiske ulykke på Valby Langgade og den omtale, der tidligere har været, har jeg bedt Teknik- og Miljøforvaltningen svare på følgende spørgsmål. Hvor mange trafikuheld er der sket det pågældende sted?
Svaret lyder, at i de fem år før ombygning var tallet 50 og de fem år efter (2001-2005) var tallet 55. Det fortæller mig, at ombygningen i år 2000 ikke har hjulpet.
Det var det tidligere Valby Bydelsråd, der ombyggede strækningen, og der er aldrig foretaget en evaluering. Denne skulle Københavns Kommune vel have foretaget, da bydelsrådet er nedlagt.
Trafiksikker skolevej
Jeg har også spurgt til en fodgængerovergang og trafiksikker skolevej. Svaret vedrørende fodgængerovergangen var, at efter trafiksaneringen har der ikke været overvejelser om en fodgængerovergang. Det, mener jeg nok, burde have været overvejet noget før. Jeg forstår, at beboerne i omkring 10 år har efterspurgt en fodgængerovergang. Forvaltningen oplyser, at trafiksikker skolevej ikke er blevet drøftet i forbindelse med Valby Langgade, men Ålholm Skole har bedt om et overgangssted i Skellet ved Vibeholmen.Brug for en løsning
Dette skal efter det oplyste udføres i 2007 som et projekt med midterhelle. Af svaret fremgår det ligeledes, at borgmester Klaus Bondam har bedt forvaltningen foretage en dybdegående undersøgelse og analyse af vejstrækningen, for at der kan findes en løsning. Vi har brug for en hurtig løsning, for noget galt med trafiksikkerheden er der, derfor vil jeg på DF's vegne stille et forslag til behandling i Teknik- og Miljøudvalget om etablering af en fodgængerovergang.
Da udvalget har sommerferie kan sagen ikke behandles før i august.