Ikke uden musik

Uden musikalitet går det ikke. Heller ikke i trafikken. Eller i sporten. Hvor den indre musik mangler, er det, vi ser trafikale harmonikasammenstød på hovedfærdselsårer eller oplever massestyrt under Tour de France.

En enkelt fadæse eller uopmærksomhed hos bilisten bag bilens rat i bilkøen, et forkert tråd i pedalerne hos en enkelt cykelrytter i løbets strømmende hovedfelt kan udløse støjende katastrofer, som også går ud over mennesket i - eller på - sin smukke maskine. Det er ikke kønt længere, det swinger ikke mere. og værst af alt: Det kan få blodige konsekvenser.

En hørlig livsnerve

Som nabo til Frederikssundsvej har jeg en vedvarende motoriseret rumlen og brummen i baggrunden, for nyligt afbrudt af råbende og truttende nyudsprungne studenter bag på lastbilers vognled. Men ellers er det mest hylende politisirener, som bryder lydbilledet en smule.

Jo, det er samfundets hørlige livsnerve, som cirkulerer. Til gavn for nationaløkonomien og meget andet, utvivlsomt, men ikke til lise for vejrtrækningen og øregangene. Af og til lyden af pludselige opbremsninger af bildæk på asfalt. Man venter halvt et efterfølgende crash af sammenkrøllet jern og blik, men er lettet, når det udebliver. Ingen tragedier i denne omgang.

Monotoni

Bilisten i ferietrafikken eller på vej til og fra arbejde oplever mest den enstonige monotoni i sin boble af metal. Måske taler han så med en arbejdskollega i mobiltelefonen. Livsvigtigt er det sjældent, men det letter ensformigheden på den rute, han mener at kende ud og ind. Eller hvis han er på vej hen til moster Ellen i Sønderborg med kone og børn på bagsædet, så må han lige ringe og sige, at de nu, lige nu, befinder sig på lillebæltsbroen med god havudsigt til begge sider, men trafikken er slem, så det er ikke sikkert, de når frem til mosters koteletter og de nye kartofler ved sekstiden, som det ellers var meningen. "Det var trist" siger moster.

Utidig snak

Mere trist ville en indtruffet bilulykke for vor familie dog være på grund af utidig snak i mobiltelefon. Ifølge de nyeste undersøgelser er dét en lige så stor sikkerhedsrisiko som at køre i bil i spirituspåvirket tilstand. Man er ikke helt til stede, hvor man nu er, når man taler med nogen et andet sted på landkortet via fjernforbindelse.

Tanker og opmærksomhed svæver og bevæger sig bort fra vejbanen, hvor man rettelig befinder sig, når man nu er på vej i sin bil. Sand musikalitet har at gøre med tilstedeværelse og i mobile tider en stadig skærpet opmærksomhed over for ændringer på og langs ruten.

Musik og muzak

Vi har musik til "arbejdet" - også det stillesiddende arbejde med at køre bil - og det i dén grad, musik og muzak strømmer os i møde fra allehånde lydkilder i det daglige. Er det fordi vi har mistet musikken i arbejdet?

Den svenske trobadour Evert Taube (1890-1976), hvis sange vi stadig kan lægge ører til og synger med på hinsidan, hvor de er sikre hits i midsommerens folkeparker, han skrev i en af sine selvbiografiske prosabøger, "Jag kommer av et brusand' hav", hvor han omtalte sine forældres generation:"... de tilhørte den næstsidste generation af europæere, som arbejdede rytmisk-musikals.

De sang, nynnede eller bar en melodi i hjertet, en indre musik, når de arbejdede. Men i og med den anden verdenskrig forstummede sangen i folks hjerter. Da døde den europæiske vise i folkemunde. Hvor folk før sang i gader og på torve i San Remo og Antibes, der synger højtalerne nu amerikanske schlagere". Der er noget om snakken, men en romantisering er det alligevel.

Aggressive lydbilleder

Nu nævnte Taube mere solrige sydeuropæiske lokaliteter som forsvar for sit synspunkt, men her i Skandinavien har der været meget surt slid før industrialiseringen, digitaliseringen og samlebånd, som ikke bød til indre musik under udførelsen. Meget fysisk nedslidende arbejde, som ikke lod nogen sang slippe over læberne, kun eder og forbandelser.

Sagen er imidlertid, at vi nu har fået ørerne i maskinen og maskinen i øret musikalsk set. Og når jeg lægger ører til Frederikssundsvej her i Brønshøj-Husum, så slippes der også rock, punk, rap og techno ud mellem sidebenene på bilerne, og det rimer sådan set med den øvrige trafik. Der er benzin i blodet i begge tilfælde, og hvordan mon den populære samtidsmusik vil komme til at lyde, når bilerne ikke længere kører på benzin, og der er kommet andre, forhåbentlig mere lydløse og mindre osende energiformer? Jeg glæder mig til mindre aggresive lydbilleder.

En tur til torvet

Fra Husum Torv til Brønshøj Torv, altså ind mod City, er der ca. 1,5 km, når man følger Frederikssundsvej uden svinkeærinder, og det er jo ingenting. Det er hurtigt nået. Det er den almindelige rute for vejfarende, som fornuftige folk følger, der skal hurtigt frem, og hvem skal ikke det? Verden er fuld af fornuftige folk. Men det sker en weekend under Tour de France, at jeg selv ønsker at føle en cykelsadel under rumpen i stedet for lænestolen foran tv'et og selv trampe mig vej til Brønshøj Torv ad kringlede omveje, for der er ingen tidsbegrænsning på, intet skal nås. Og der må gerne improviseres. En vis forstadsfrøken må for eksempel gerne invitere på kaffe, hvis hun ikke kan lade være. Det skal ikke skille os ad.

Til højre og venstre

Der er ruter både til højre og venstre for Frederikssundsvej med fristende navne som Sonnerupvej, Kildebrøndevej, Solsikkevej og Irisvej, Præstegårds Allé og Klintevej. Her råder en mere afslappet stilhed, og jeg tænker, at min frihed til at vælge bevidste omveje på dette beskedne areal er betydeligt større end Tour de France rytternes, som cykler Frankrig tyndt. De må følge den fastlagte rute, og den tilrettelægges mange måneder i forvejen under hensyntagen til, hvilken by eller region der byder mest til arrangørerne. Der er store økonomiske interesser forbundet med at få en etape til at løbe gennem netop dén eller dén by. For eksempel kan hoteller, restauranter og forretninger være sikre på meromsætning, når touren kommer forbi. For med den kommer også turister, og de lokale skejer ekstra ud.

Ikke så sært at franskmændene, når de taler om Tour de France mand og mand imellem, bare refererer til den som "Le Tour", Turen, for det er en tur i mere end én betydning af ordet, dette cykelløb trækker en hel del andre ture med sig.

En snak i haven

Veje og Vildveje! Jeg holdt på Højstrupvej, hvor Karsten Jørgensen bor. Han har skrevet bøger om Beatles i almindelighed og John Lennon i særdeleshed, om Elvis Presley og Bob Dylan. Vi får en snak i haven om den musikalske sommer, om musikfestivalerne herhjemme, som indtil nu har måttet konkurrere med både VM i fodbold og Tour de France. Jeg betoner, at sporten, hvor den er bedst, også har en indre musikalitet, og her tænker jeg ikke bare på brasiliansk samba-fodbold. Over en læskedrik dagdrømmer vi om på vagabondvis at gæste alle større og nogle mindre festivaler på cykel, fra den ene til den anden over hele landet i sommerens løb. Men er vi ikke efterhånden for meget hængt op i hver vores løbebaner, til at det projekt skal kunne komme op af starthullene?

Tiden går, adjø du, Brønshøj Torv kalder. Jeg trutter en tragikomisk fanfare i hændernes tragt og springer i cykelsadlen igen. Deruda' på to hjul.

Og så kaffe

Men hvordan det nu kom sig, så landede jeg hos den før omtalte frøken på en vej ikke langt fra torvet. Hun spærrede simpelt hen vejen med to udbredte arme, og torvet var ellers inden for synsvidde. Hvad man ikke skal finde sig i. Men jeg blev budt på kaffe og cognac til. Fra en gammeldags grammofon lød sprød og sval klassisk guitarmusik. Segovia? Smukt var det. Jeg blev hængende. Men Brønshøj Torv bliver nok liggende, hvor det altid har ligget.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.