Designeren og købmanden skal giftes

Danske designere skal samarbejde med forretningstalenter for at få det fulde udbytte af branchen, fastslår eksperter.

Dansk design er et overflødighedshorn af potentiale og muligheder. Alligevel er branchen præget af små virksomheder, der hverken er i vækst eller i besiddelse af de rette kompetencer. Det viser Vækstfondens nye analyse "Dansk design - en god forretning?", der beskriver designområdets tilstand i bred forstand lige fra møbeldesign over grafisk design til fremstillingen af mode.

For at få fingre i overflødighedshornets uudnyttede potentiale kræver det, at branchens svage led, de små virksomheder, bliver bedre til at orientere sig i handelslandskabet. Det vurderer Rolf Kjærgaard, vicedirektør i Vækstfonden.

»Vi kan få meget mere ud af dansk design, hvis designerne slår sig sammen med folk med forretningssans. Det kunne f.eks. ske ved at få en investor med ombord, som ud over at tilføre kapital kunne bidrage med kompetencer og netværk. Det handler om at få Designer Dennis og Karen Købmand til at gifte sig,« forklarer han.

Frugtbare fusioner

Hos Dansk Design Center har man længe været opmærksomme på udfordringerne omkring de mange små enkeltmandsforetagender, der ikke formår at udnytte deres potentiale til fulde, erkender administrerende direktør Christian Scherfig. For at imødegå problemerne rådgiver man hos DDC de små virksomheder til at fusionere og på den måde øge chancerne for overlevelse.

»Vi forventer at se en konsolidering af designbranchen, hvor designerne i højere grad ofrer selvbestemmelsen og i stedet slår sig sammen. På den måde frigiver det en masse ressourcer, og samtidig skaber det langt mere attraktive tilbud for kunderne, der ikke behøver at opsøge flere forskellige små firmaer for at få udført en opgave,« forklarer Christian Scherfig.

Problemstillingen med de små virksomheder, der ikke ser ud til nogen sinde at blive større på egen hånd, er et velkendt fænomen i iværksætterverdenen. Det fortæller Christian Vintergaard, lektor med særligt fokus på iværksætteri ved Copenhagen Business School.

»For folkene bag de små virksomheder handler det jo ikke om salg og tal, men om at materialisere nogle ideer og se produkterne blive til,« forklarer han.

Netop derfor er det en god idé at lade designerne gøre det, de er bedst til. Det kræver, at de enten selv går sammen, hjælpes ad med det forretningsmæssige og på den måde får bedre muligheder for at koncentrere sig om designet. Eller at de får andre til at tage sig af købmandskabet i virksomheden, understreger Christian Vintergaard.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.