Modsætningernes mester

Kontraster er blevet en levevej for designer Benny Kusk, der kombi­nerer graffiti, kunst og design i sit tøj.

I 1999 sad Benny Kusk og syede brudekjoler iført sit vanlige street-outfit bestående af baggy jeans og løse T-shirts. For nogle måske umiddelbart en sær kombination, men for Benny Kusk selv, ganske selvfølgelig.

Den 32-årige designer er nemlig en hybrid af to temmelig forskellige kulturer: klassisk design på den ene side - og graffiti på den anden. Den kombination har vist sig at fungere så tilfredsstillende, at designeren nu vil til at lave sin egen lille selvstændige virksomhed, hvorfra han kan bestilles til at designe tøj. På den måde vil han også få mulighed for at dyrke kunstmaleriet, som er endnu en af Benny Kusks lidenskaber. Men det vender vi tilbage til.

Historien om den facetterede designer bringer os nemlig først til Silkeborg, hvor Benny Kusk tilbragte sin barndom. Her fascineredes han allerede som teenager af graffitien og blev hurtigt en del af graffiti- og hiphop-miljøet i byen.

Som lidt ældre blev han betaget af designerhåndværket og kom ind på Teko, designskolen i Herning. Her lærte han først håndværket, og i sin praktiktid arbejdede han som modelsyerske for nogle af branchens største navne som Burberry og Paul Smith.

Efter at have fået sit eksamensbevis som beklædningskonstruktør fra Teko tog Benny Kusk en toårig designuddannelse på Hillevi van Deurs Designskole, hvor street-drengen lærte at sy haute couture.

Brudekjoler

Da den unge designer endelig var helt færdig med diverse skoler i 1999, startede han sin egen lille virksomhed, hvis hovedopgave var at kreere brudekjoler. Og det var her, han iført streetwear og kasket sad og fremstillede tylbrusende hvide kreationer på sin symaskine.

For lidenskaben for graffiti var fulgt med hele vejen fra Silkeborg, og Benny Kusk tog den også med sig, da adressen blev rykket til København.

Her gled de to spor endelig sammen, da Benny Kusk fik arbejde i streetwear-forretningen Alis i København, hvor han designede og producerede tøj, kasketter og skateboards, der både rummer elementer af design og graffiti.

På trods af en noget usædvanlig designkarriere er han ikke selv synderligt bjergtaget over paradokset i at kombinere klassisk design med streetkulturen. Han har aldrig rigtig tænkt over det, erkender han, for begge dele falder ham naturlige - og hvorfor så ikke kombinere dem?

»Men jeg er ikke bevidst gået efter en kombination. Jeg laver jo de samme ting, som jeg altid har gjort, og jeg fascineres af det samme, som altid har virket tiltrækkende på mig. Lige siden jeg var helt lille, har jeg tegnet og været tiltrukket af former og farver, og det var også de elementer, der tiltrak mig ved graffitien. På samme måde er formgivning også altid faldet mig naturligt, så det virkede meget selvfølgeligt at begynde på designskolen. Og jeg havde som udgangspunkt, at hvis jeg skulle lave tøj, så ville jeg lære det helt fra bunden. Så ville jeg lære håndværket,« fortæller han.

Umiddelbar respons

Benny Kusk arbejdede i streetwear-butikken Alis indtil for ganske nylig. Her beskæftigede han sig især med mønstre og former, der endte som prints på tøjet. Bl.a. har han designet en lotusblomst, som er blevet særdeles populær på bl.a. hættetrøjer.

»I forhold til streetwear har jeg en viden, som jeg ikke bevidst har stræbt efter, men som kommer fra både alt det håndværksmæssige, som jeg lærte på skolen, og så min baggrund i graffitimiljøet. Og det kommer til sin ret i det streetwear, jeg laver,« forklarer han.

For Benny Kusk er det især den umiddelbare og ærlige reaktion, han får på sit tøj, som er betydningsfuld: Hvis tøjet sælger, har han gjort det godt. Og tilsvarende taler dårlige salgstal deres eget tydelige sprog. Men efter mange års erfaring ved Benny Kusk efterhånden godt, hvad der virker.

»Når man har arbejdet med noget i mange år, så bliver man det, man laver. Jeg sidder f.eks. ikke og kigger på billeder af graffiti for at finde ud af, hvad jeg dog skal lave. Det er bare inden i mig. Det skal ikke lyde, som om jeg er selvglad, men det kommer jo bare ud. Men nu har jeg også beskæftiget mig med det i mere end 20 år, så det er vel egentlig ret naturligt,« mener designeren.

Kunstnerisk tøj

I dag er Benny Kusk på sin vis vendt tilbage ved sit udgangspunkt: tegningerne. Bortset fra at han har avanceret det hen ad vejen og i dag har et helt atelier, hvor papiret er blevet skiftet ud med lærreder.

»Maleriet har fulgt mig hele vejen. Det er min store kærlighed. Det er kunst, der tænder mig, og det er jo også i bund og grund den, der har ledt mig ind på de her forskellige spor. Men den har været der hele tiden, og på en måde kan man vel godt sige, at jeg også har brugt tøjet som mit lærred,« funderer Benny Kusk.

Ved siden af maleriet vil han til at starte sit eget lille designfirma, der skal lave tøj til andre virksomheder. For selv om han ikke kunne forestille sig et liv uden pensel og staffeli, kan han heller ikke slippe tøjet og designet.

»Det vil nok altid være en del af den, jeg er, og det, jeg laver. Tøjet kommer nok mere med op på et kunstnerisk plan, men jeg tror aldrig, at jeg vil slippe det.«

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.