»Det kosmiske er stærkt undervurderet«

Der foregår en masse, vi ikke har ord for, siger den danske maler Peter Martensen. Han er kendt for farveløse malerier af anonyme menneskemasser og fejres nu med ny bog og separatudstilling på Sophienholm.

Han blev beskyldt for at sælge hash og droppede ud af gymnasiet. Det var i 1970'ernes Odense. I dag bor Peter Martensen i Hellerup og er blandt landets mest anerkendte malere med flere separatudstillinger og salg til museer på samvittigheden.

»Odense var et hul i jorden, og jeg ville simpelt hen til København. Jeg lånte en herskabslejlighed på H.C. Andersens Boulevard lige ved Rådhuspladsen. Det var en knugende oplevelse, for jeg kendte kun min mormor herovre,« fortæller Peter Martensen.

Inden længe kom der vind i sejlene. Han fik kontakt til Niels Borch, der var ved at etablere sit grafiske værksted i St. Kongensgade, og markerede sig som flittig udstiller hos Galerie Gerly, mens han frekventerede den grafiske skole på det københavnske kunstakademi som uofficiel elev.

Nye eksperimenter

Peter Martensen arbejder fra morgen til aften i sit værksted, der er indrettet i et nedlagt toetagers rulle- og vaskehus i haven uden for familiens Hellerup-lejlighed.

Ovenpå er hans malerværksted, nedenunder hans grafiske redskaber. Få minutters gang fra værkstedets grønne omgivelser ligger udstillingsstedet Sophienholm, og her viser Peter Martensen et stort udpluk af det arbejde, han har udført i værkstedet de seneste 16 år. Malerier, grafiske blade, bogillustrationer, skitser og hans seneste påfund, video, fylder udstillingssalene.

»Jeg har altid været fascineret af levende billeder, og nu er jeg begyndt at eksperimentere med videomediet. Det betyder på ingen måde, at jeg opgiver maleriet. Men det er vigtigt at udforske nye veje.«

Kritikere har kaldt ham en gammeldags maler, der låner for meget af kolleger som danske Vilhelm Hammershøi, amerikanske Edward Hopper og tyske Gerhard Richter. Maleteknisk er der måske noget om snakken, men motivisk bevæger Peter Martensen sig på et andet plan. Det kan man læse i "Solo", en ny bog om Peter Martensen, skrevet af Weekendavisens kulturskribent, Lisbeth Bonde. Hun understreger, at Peter Martensens motiver, der ofte viser det anonyme storbymenneske som passiv tilskuer til livets gang, er noget helt specielt.

Individet og gruppen

Peter Martensen har lavet malerier med alle mulige motiver, eksempelvis blomster, statsministre og nazisoldater. Men værkerne med anonyme mennesker i grå omgivelser fylder meget. Hvorfor?

»Det er paradoksalt, at den vestlige kultur i stigende grad reducerer sine indbyggere til tal, mens den samtidig hylder individualismen. Jeg mener ikke, der længere er plads til den virkelige original. I stedet passer det enkelte individ sig ind i forskellige grupper, dem med tatoveringer, dem med rygmærker, dem med langt hår osv. Det er én af de ting, jeg påpeger med mine malerier, hvorpå alle personerne ligner hinanden,« siger han og fortsætter:

»Men der er absolut også noget stilistisk på spil. Jeg er optaget af billedets struktur, dets linjer og forløb, og arbejder på mange måder med mine værker som abstrakte objekter. Der er dog også fortællinger i dem, det må der nødvendigvis være, når de er befolket af mennesker. Men jeg forsøger at holde historierne åbne uden at lægge mig fast på helt specifikke episoder og temaer. I stedet borer jeg ned mod et nulpunkt. Leder efter en neutralitet og skruer ned for larmen.«

Universets energier

I Lisbeth Bondes bog kan man også læse om Peter Martensens "ud-af-kroppen-oplevelser", hvor han har følt sig i nærkontakt med universets stærke kræfter.

»Det er ikke, fordi jeg er tilhænger af holisme, clairvoyance og alt det der, men der foregår en masse, vi ikke har ord for. Mennesker er både åndelige væsner og konkrete væsner, og jeg ville ønske, at folk ville se mere på det åndelige - i stedet for at fokusere entydigt på det materialistiske.

Vi er del af et større hele og vader rundt i et enormt univers, som vi slet ikke forstår. Jeg synes, vi og vores børn skal lære meget mere om universets gåder. Vi skal ikke kun bankes i hovedet med alt det, vi tror, vi ved,« siger Peter Martensen med markant, men sædvanlig rolig stemme.

Maleriet er en måde for Peter Martensen at komme tættere på den anden og mere ukendte verden.

Men han tvivler på, at kunsten som sådan kan hjælpe det senmoderne individ ind på en, ifølge ham, bedre kurs:

»Kunstverdenen er utrolig kommercialiseret. Det handler om penge og investeringer. Derfor holder jeg mig også så langt som muligt fra ferniseringer og den slags.«

Sophienholm Nybrovej 401, Kgs. Lyngby

PETER MARTENSEN til

3. september

Åben tirs.-søn. kl. 11-17,

tors. kl. 11-20

Lisbeth Bonde:

PETER MARTENSEN. SOLO 190 sider, 295 kr. udgivet af Borgen

tom.hermansen@jp.dk

Sophienholm Nybrovej 401, Kgs. Lyngby PETER MARTENSEN til 3. september Åben tirs.-søn. 11-17, tors. 11-20

Lisbeth Bonde: PETER MARTENSEN. SOLO 190 sider, 295 kr. udgivet af Borgen

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.