HUR afviser strandbus
Klaus Bondam (R) ønsker i sommerperioden at forlænge metrobus til Amager Strandpark. Dansk Folkeparti bakker op, men HUR siger nej.
Sommervarmen har ramt Danmark og Københavns Rådhus.
Fra borgmesterkontoret i teknik- og miljøforvaltningen sendte Klaus Bondam (R) fredag en elektronisk brevdue ud ad vinduet med et forslag om at lade Ørestadsselskabet forlænge metrobussen fra Christianshavns Torv til Lergravsparken, så den fortsætter til Italiensvej og dermed får endestation lige ned til Amager Strandpark.
»Ved at forlænge metrobussen helt ud til stranden får vi en meget bedre og mere flydende tilgængelighed til den fantastiske udvidelse af byen, som vi først i år har taget rigtig i brug,« siger Klaus Bondam.
Borgmesteren gør selv opmærksom på, at HUR allerede har tre busruter, som kører omkring strandparken. Men det er »ikke altid helt let at komme videre til stranden,« skriver han.
Det kan han nok have ret i. Men i HUR skyder man brevduen og dens indhold ned, allerede inden den er nået ud til alle interessenter.
»Vi har sagt nej til forslaget, fordi vi allerede har tre busser, der kører til strandparken. Det er imod vores aftale med metroen om, at vi ikke kører parallelt på de samme strækninger. Kapaciteten er i forvejen sat op, så der i godt vejr kører dobbelt så mange busser langs strandparken,« forklarer en informationsmedarbejder fra HUR, som ikke ønsker at få sit navn i avisen.
Kommunen betaler
Trods modviljen i HUR bakker Dansk Folkeparti op om forslaget. Det fortæller Carl Christian Ebbesen, som både sidder i borgerrepræsentationen i København og i HURs bestyrelse.
»Jeg synes, det er en god idé. Selvfølgelig kan forslaget betyde, at København selv skal finansiere det. Men så må Klaus Bondam og Dansk Folkeparti gå sammen om at finansiere det. Hvis forslaget kræver, at alle pengene skal komme fra kommunen, må vi finde dem. De radikale og Dansk Folkeparti har før stået sammen, når det handler om trafikinvesteringer. Det må trods alt være et forholdsvis beskedent beløb,« siger Carl Christian Ebbesen, som tror, at miljø- og teknikborgmesteren kan finde pengene på sit eget budget.
Amager Strand Metrostation er en del af metroens tredje etape, som først står færdig i efteråret 2007. De øvrige metrolinjer kører hen over sommeren kun til Christianshavn.