At turde eller ikke turde

Danske virksomheder skal professionalisere deres kreative udvikling for at konkurrere på de globale markeder.

Teatre og kunstnere har et ansvar for at systematisere deres kreative processer, så de kan bruges til at styrke virksomhedernes konkurrencekraft - og gøre det muligt at opretholde velfærdssamfundet.

Danmark har i sjælden grad formået at konvertere en række af de mest rutineprægede job til mere kompetencekrævende.

Håndens arbejde erstattes i vidt omfang af hjernens.

Rutinen afløses af kreativiteten. Se blot på den såkaldte oplevelsesøkonomi.

Helt nye krav vil blive stillet til os danskere som medarbejdere i de virksomheder, som bliver mere og mere afhængige af en professionalisering af deres kreativitet. Lad os forsøge at se på teatret, hvor denne professionalisering har fundet sted i årtusinder. Teater og kreativitetskunst og selvudvikling. Når man arbejder med kreativitet, kommer man ikke langt uden at arbejde med følelserne. Man må turde dykke ned i følelser og eksistens. Og det kan gøre ondt. Vi siger i teaterverdenen, at den gamle stive, tørre og kedelige personlighed må dø, for at den ny, frie og levende personlighed kan fødes og nære et publikum fra en scene. Er det farligt?

Livsbekræftende

Nej, det er livsbekræftende. Det farlige indtræder, når vi ikke vil mærke og vedkende os vore følelser. Vi lever i en kultur, hvor følelser ofte bliver fremsat som noget farligt, forførende noget, noget, vi let farer vild i og derfor helst vil undgå. Men kreativiteten kommer jo fra dette urhav af skaberkraft. Derfor må vi som scenekunstnere og kunstnere i det hele taget træne os til at navigere med vores bevidstheds lys i underbevidstheds oprørte vande. Det føles altid farligt at give slip. Særligt når man ikke er vant til det. Men det er de vilkår, som hundreder af danske virksomheder vil blive udsat for, i takt med at de skal professionalisere deres kreativitet. Vi i den såkaldte kreative sektor har en kompetence inden for udvikling og professionalisering af kreativitet, som erhvervslivet kan drage nytte af.

Den kreative sektor skal lære at se kreativitet i et bredere perspektiv.

Samtidig skal virksomhederne stilfærdigt forstå og lære, at kreativ udvikling indebærer en oprustning af et følelsesmæssigt potentiale, som virksomhederne ellers ikke er vant til at arbejde med.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.