Leder: Ringe kontrol

POLITIET VIL kontrollere de hurtige både, der i sommervarmen drøner ud og ind af Københavns Havn og gennem kanalerne, men det er et yderst beskedent tiltag, hvis det som oplyst kun skal foregå fredage og lørdage om aftenen med få midler. Ikke mindst på søndage er behovet stort og vel at mærke det meste af dagen.

Det er imidlertid ikke blot Københavns Havn, der er plaget af søens fartbøller. Det gælder også andre havne og strande ved kommunens og amtets kyststrækninger. F.eks. har Strandparken fra Brøndby Strand til Mosede i Køge Bugt med dens havne og lange strandstrækninger været plaget i årevis.

FARTGRÆNSERNE FOR sejlads i Københavns Havn er med seks knob i selve havnen og fire knob i kanalerne lempelige, i betragtning af at almindelige både med en marchhastighed på seks knob kan skabe uro i bassinet med deres hækbølger. Det største problem er imidlertid, at speedbåde, som sejler meget stærkere, er særdeles farlige, især når sejladsreglerne ikke respekteres. Det kan skabe farlige situationer i forhold til den øvrige trafik - ikke mindst ved passage af moler. Oftest er det umuligt at se, hvad der kommer fra den anden side, og det er mange steder - trods forbud - populært at springe i vandet fra molerne. En speedbåd i høj fart vil være dræbende eller invaliderende for den, der rammes.

Hvis de enkelte bådførere overholdt de gældende sejladsregler og ikke kom tæt på stranden, var problemet beskedent. Imidlertid synes tendensen at være, at mange sejler uden det krævede førerbevis. Desuden er fornøjelsen ved den slags blæresejlads med vandscootere og speedbåde tilsyneladende ringe, hvis der ikke er publikum på.

DER ER BEHOV for en betydelig større indsats ved havne og strande, end politiet foreløbig har lagt op til. Politifolk bør udstyres med fartmålere og hurtige gummibåde, så fartsyndere kan opbringes. Kun ved at statuere eksempler kan der skabes respekt for fartgrænser og søvejsregler. Måske kunne man også overveje at indføre synlige registreringsnumre på bådene som i Sverige.

Det er lovlig sent at komme i gang i slutningen af juli eller begyndelsen af august, og myndighederne bør derfor prioritere sagen meget højere. Forhåbentlig skal der ikke dødsulykker og lemlæstelse til, før problemerne får det fokus, de fortjener.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.