Annonce
København

København hejser verdens første permanente regnbueflag

En farverig påmindelse om mangfoldighed har i weekenden fået fast plads i hovedstaden.

Det var kunstneren og aktivisten Gilbert Baker, som designede det multifarvede regnbueflag i 1978. Flaget er siden blevet symbol på LGBT-samfundet i hele verden. Baker døde i april i en alder af 65 år. Arkivfoto.

Siden søndag har en multifarvet fane vajet over Regnbuepladsen tæt ved Rådhuspladsen i København.

Copenhagen Pride har nemlig fået tilladelse fra Københavns Kommune til at opstille en t flagstang permanen, hvor det farverige regnbueflag hver dag kan hejses som symbol for sammenholdet mellem lesbiske, bøsser, biseksuelle, transpersoner og seksuelle minoriteter over en bred kam.

Ifølge Copenhagen Pride er der tale om det første permanente regnbueflag i verden.

»Vi glæder os over, at København endnu en gang viser, at diversitet og ligestilling er stærkt etablerede værdier i vores by,« siger Copenhagen Prides forperson, Lars Henriksen, i en pressemeddelelse.

Manden bag det ikoniske regnbueflag er død

Danmark har i mange år været frontløber for LGBT-personers rettigheder, og verdens første registrerede partnerskab mellem to mænd blev da også indgået på Københavns Rådhus.

I andre lande går det dog langsommere fremad, understreger Lars Henriksen.

Bøsser, lesbiske og transkønnede raser over diskrimination på YouTube

»Vi ser et stigende pres på LGBT-folkets civile rettigheder rundt om i verden. Regnbueflaget skal tjene som en daglig påmindelse om, hvilke udfordringer LGBT-personer står med både i Danmark og i verden står over for,« siger han.

Da Københavns Kommune blåstemplede flagstangsprojektet, tog det under et døgn for foreningen at indsamle de 30.000 kr., som flagstangen kostede.

Regnbuepladsen fik sit navn i 2014 som en markering af byens mangfoldighed. Det blev muligt med et flertal fra Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og De Radikale.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Søstrene Grene vil åbne 150 nye butikker

Takket været eget design og effektiv storytelling har Søstrene Grene fået forretningen til at blomstre. I en tid med stigende nethandel har virksomheden tidoblet antallet af fysiske butikker, og i løbet af de næste tre år forventer direktøren yderligere 150 butikker. Finans
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her