Københavnerne må igen vente på at krydse skandaleramt bro

Inderhavnsbroen er igen forsinket - nu driller åbne/lukke funktionen. Aflevering er rykket til start juli.

Københavnerne må efterhånden have vænnet sig til at se på en ufærdig, gabende bro mellem Nyhavn og Christianshavn.

Og selv om broen endelig efter årevis af forsinkelser skulle have stået færdig i denne måned, må man endnu en gang væbne sig med tålmodighed.

For arbejdet med Inderhavnsbroen eller "Kyssebroen", som den bliver kaldt, er forsinket igen - denne gang til juli.

Det er entreprenørfirmaet Valmont SM, der har rykket det forventede afleveringstidspunkt, hvor Inderhavnsbroen bliver overdraget til Københavns Kommune, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

- Det er utilfredsstillende, at arbejdet volder så mange vanskeligheder.

- Vi følger processen tæt og kan garantere, at der bliver arbejdet på højtryk for at få Inderhavnsbroen færdig, lyder det fra serviceområdechef Anders Møller fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

For det er langt fra første gang, at åbningen af broen er blevet udskudt. Den skulle oprindeligt have stået klar i 2013, men så var broens søjler for høje, siden var der problemer med revnet beton og så voldte wiresystemet problemer.

Denne gang er det finjusteringen af åbne/lukkefunktionen, der driller. Og hvor meget de mange forsinkelser kommer til at koste er endnu ikke til at sige, siger Anders Møller.

- Det kan vi ikke gøre op på nuværende tidspunkt. Det er klart, at det forløb, der har været med broen, giver et længere retligt efterspil. Men det er alt for tidligt på nuværende tidspunkt at udtale sig om, hvordan det falder ud.

Allerede i sidste måned lød det fra kommunen, at der stadig manglede lidt før broen kunne stå klar.

- Det er de sidste meget vigtige detaljer, der skal sikre, at denne meget komplicerede brokonstruktion kommer til at fungere helt, som den er bestilt.

- Broen er konstrueret, så den svinger i en let s-kurve, samtidig med at den har to bevægelige brofag, der skal skydes frem og tilbage i s-kurven. Derfor kræver det helt skarp millimeterpræcision at få den til at køre perfekt, lød det fra Anders Møller.

Først når broen er blevet afleveret til kommunen, og de sidste test er foretaget, bliver åbningsdatoen fastsat.

Og så må københavnerne se om det bliver til kys på broen i juli, eller om de endnu en gang må nøjes med luftkys mellem de to havnebredde.

Overblik over skandaleramt bro

Inderhavnsbroen mellem Nyhavn og Christianshavn skulle have stået klar i 2013, men den ene skandale efter den anden har forsinket åbningen.

Nu er "Kyssebroen", som den også bliver kaldt, igen ramt af forsinkelser.

Få her et overblik over fadæsen:

I 2008 besluttede Københavns politikere at bygge broen med stor økonomisk støtte fra A.P. Møller Fonden.

Broen var projekteret til at koste 200 millioner kroner, men på grund af de mange forsinkelser er udgifterne steget. Derudover venter et retlig efterspil.

Broen er en skydebro, der spænder næsten 70 meter mellem pillerne. Gang- og cykelbroen forbinder Nyhavn og city med Christianshavn, Operaen og de nye byområder på Holmen.

Broens bevægelige stålfag kører på skinner, og hvert brofag er knapt 7 meter bredt, 50 meter langt og vejer 250 ton.

I maj 2012 opdager stilladsfolk, at de ti bærende bropiller i havnen er støbt 60 centimeter for høje på grund af fejlagtige tegninger.

I marts 2013 viser det sig, at den spanske producent af de to bevægelige brofag af stål på hver 250 ton har lavet store fejl.

I april 2013 bliver der konstateret revner i betondækket på op til en halv millimeter.

I sommeren 2013 opdages det, at betondækkene buer nedad og "hænge" i søjlerne.

I august 2013 går hovedentreprenøren Pihl & Søn konkurs. Arbejdet går helt i stå i omkring ni måneder.

I december 2013. Maskinrum oversvømmes i stormen Bodil på grund af manglende overdækning. To elektromotorer totalskades.

I vinter/foråret 2014 viser flere prøver af betonen, at den ikke havde den nødvendige trykstyrke, men det viser sig at være falsk alarm.

I september 2014 erkender den nye entreprenør Valmont, at den nye polske producent ikke kan levere til tiden på grund af tekniske vanskeligheder.

I august 2015 viser der sig at være problemer med wiresystemet.

I november 2015 viser det sig, at hjulparret, der ruller stålfagene frem og tilbage - det såkaldte boogiesystem - er underdimensioneret.

I juni 2016 skulle broen stå klar, men bliver forsinket igen, da åbne/lukke funktionen driller. Afleveringstidspunktet er nu rykket til begyndelsen af juli.

Kilde: Politiken og Københavns Kommune.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.