Færre cykeltaxaer i København

Til sommer kan det måske blive svært at få fat i en cykeltaxa i København.

Artiklens øverste billede
Fra april vil kun 50 cykeltaxaer få lov at husere i Københavns Indre By.

Københavns Kommune vil fra april kun tillade 50 cykeltaxaer i Indre By. Resten af hovedstadens cykeltaxaer bliver henvist til såkaldte blå zoner, som ligger uden for Københavns indre by.

Det bekræfter Anders Hess Ahrensbach, som er specialkonsulent for Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Men i blå zone er der ingen forretning, siger Gili Bassan, som er medstifter af Copenhagen Rickshaw.

"Det er Indre By, hvor det er interessant at være. Hvor skal vi ellers gå hen? Enghavevej? Der kan du jo stå og blomstre i flere dage, uden at der kommer nogen kunder forbi," siger han.

De erhvervsdrivende har klaget

Blå zone indbefatter blandt andet brokvarterene, Christianshavn og Amager. Enkelte små gader i Indre By er også en del af blå zone.

Der var 233 cykeltaxaer i København sidste år, og kommunen begyndte allerede at regulere cykeltaxaer i 2012.

Beslutningen om at regulere på ny kommer, fordi erhvervsdrivende omkring Strøget har klaget over, at cykeltaxaerne fylder for meget.

Gili Bassan fortæller, at cykeltaxaernes indkomst primært kommer fra turister og folk, der går i byen.

Han frygter, at zoneinddelingen vil få store konsekvenser.

"Der er måske 500 mennesker, der kommer til at miste deres job," vurderer han.

En taxa til flere "chauffører"

183 cykeltaxaer vil blive forvist fra Indre By, men Bassan fortæller, at én cykeltaxa kan give arbejde til adskillige chauffører i løbet af en turistsæson.

Chaufførerne skiftes nemlig til at bruge den samme cykel. Men fra 1. april vil kommunen kun give 50 chauffører licenser til at køre i Indre By – altså én chauffør per tilladt cykeltaxa.

Licenserne til Indre By vil blive uddelt efter først-til-mølle-princippet. Er man ikke blandt de første 50, kan man kun få lov til at køre i blå zone. Og det betyder altså, ifølge Bassan, at alle som ikke når at få en tilladelse til Indre By i praksis vil være færdige som cykeltaxachauffører.

Giv flere tilladelser

Anders Hess Ahrensbach er opmærksom på Bassans bekymring omkring mistede arbejdspladser. Men han mener ikke, at det er noget, kommunen kan tage højde for.

"Det er egentlig ikke noget, vi tager hensyn til. Vores interesse er, at vi kan forene flere forskellige former for liv på byens veje og pladser,"  lyder det fra Anders Hess Ahrensbach.

Gili Bassan mener, at kommunen burde give flere tilladelser til Indre By. De kunne så lade det være op til firmaer som hans eget at kontrollere, at der ikke er mere end 50 cykeltaxaer i gang på samme tid.

"De burde give licenser til firmaer. Så havde vi X antal licenser, som vi kunne give ud af. Hvis du har et taxafirma, så har du for eksempel 15 vogne, men det er jo ikke de samme chauffører, der kører de 15 vogne," siger han.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen