Leder: Sortlistning

SOM FORBRUGER risikerer man at føle sig snydt eller dårligt behandlet af en forretning uden reelle muligheder for at få varen repareret, pengene retur eller tingene på anden måde bragt i orden, fordi butikken afviser sagen.

Man kan selvfølgelig altid henvende sig til diverse klagenævn. Problemet er blot, at forretningen ikke er forpligtet til at følge afgørelsen, selv om kunden får ret ved et af disse nævn. Det er op til indehaveren. I mange tilfælde vælger mange forretningsdrivende at følge en sådan afgørelse.

MEN DER ER også en række eksempler på det modsatte, hvor forretningen afviser afgørelsen, og så står man som forbruger aldeles magtesløs. Selvfølgelig kan man rejse sagen ved en domstol, men selv om man skulle få ret, kan sagen i sidste ende meget let vise sig at koste langt mere, end en eventuel erstatning kan dække, så det opgiver de fleste forbrugere.

Derfor er det også forståeligt, at nogle forbrugere, der føler sig dårligt behandlet af en forretning, nu har oprettet en hjemmeside, hvor de hænger de pågældende forretninger ud med navns nævnelse og en gennemgang af sagen. Håbet er, at en sådan hjemmeside vil føre til, at de pågældende butikker mister kunder. Lignende eksempler på hjemmesider er set, når det gælder håndværkere, der leverer sjusket arbejde, ikke kommer til tiden eller skriver for meget på regningen.

Man kan sige, at sådanne hjemmesider i et vist omfang svarer til uddelingen af smileys til diverse fødevarebutikker og restauranter. Lige bortset fra den omstændighed, at Fødevarekontrollens kritik må formodes at være objektiv og uden egeninteresse i sagen, mens de harmfulde forbrugeres udhængning af butikkerne i sagens natur kan være temmelig subjektiv.

FORNEMMELSEN AF subjektivitet styrkes af, at folkene bag den nye hjemmeside, firmatjek.dk, afviser at lade de pågældende forretninger forklare sagen fra deres side. En sådan form for ensidighed svækker tilliden til hjemmesidens brugbarhed, for kunden har jo ikke nødvendigvis altid ret.

Skal dette nye initiativ derfor for alvor have berettigelse og nytteeffekt, må begge parter naturligvis have mulighed for at komme til orde.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen