Frihed under ansvar

I en nedlagt kobberfabrik inde i en af Vesterbrogades mange baggårde ligger LAB - et spillested for elektronisk musik og udstillingssted for videokunst, men mest af alt et værksted, experimentarium og frirum for 14 mennesker, alle med hver deres tilgang og interesse for elektronik i ordets allerbredeste forstand.

Stedet er svært at få øje på, hvis man bare går forbi ude på Vesterbrogade. Og i dagslys på en hverdag ligner LAB ikke et spillested. Som Laurits Baad Holdt, freelancejournalist og et af medlemmerne i LAB, udtrykker det:

»Da jeg var her første gang, så det jo også helt anderledes ud - det var en aften, der var lys på, og der var ikke lort over det hele.«

I dagslys ligner det store lokale med plads til godt 100 mennesker mest et lidt ramponeret værksted - med store kasser, teknisk grej og computere fordelt rundt omkring i rummet, på reposen og oppe oven på lydstudiet. Denne dag står der også et par døre fra en landrover, som nogle af medlemmerne har anskaffet og er i gang med at sætte i stand.

Kigger man grundigt efter, kan de store kasser sættes sammen til en scene, væggen kan lægges ned i lydstudiet, så det åbnes ud mod rummet, og oppe under loftet hænger 18 højttalere, som kan benyttes enkeltvis.

»Det vil sige, hvis du er god og kan finde ud af teknikken, så kan du få saxofonen til at komme dérnedefra, xylofonen dérfra og stemmen dér i én volumen og derovre med lidt mere bas - så det er en helt ny måde at komponere musik på,« som Christian Rohmann, booker for LAB's arrangørdel, Komponent, forklarer.

Højttaleranlægget blev udviklet, konstrueret og bygget af LAB's medlemmer til Radar Festivalen i efteråret 2002, finansieret for samme festivals midler og dengang bl.a. benyttet til at spille remix-udgaven af Else Marie Pades meget roste "7 cirkler" fra 1958.

Frivillige faldt fra

Gennem årene har man på adressen Vesterbrogade 107B kunnet opleve videokunstnere, robotkonstruktører, elektroniske musikere og softwareudviklere - og cirka otte gange om året holder litteraturselskabet Øverste Kirurgiske oplæsningsaftener her.

Bag alle aktiviteterne står foreningen LAB, som i dag består af 14 medlemmer, bl.a. journalister, webprogrammører, akademikere, håndværkere og grafikere - og som i det daglige benytter stedets lyd- og videoredigering, grovværksted, kontorer, elektronikværksted, grafisk værksted og mørkekammer og selv sørger for alt det praktiske lige fra bookning til øludskænkning ved foreningens arrangementer.

»Det er lidt svært at sige, hvad LAB er og ikke er,« forklarer Christian Rohmann.

»Det er et frirum til at gøre en masse ting, som man ikke kan gøre andre steder, og så kommer der også det sociale aspekt.«

LAB opstod i forbindelse med Kulturby '96, da omkring 100 frivillige afviklede en 10-dages kunst- og kulturfestival under navnet Labyrinth og siden blandt andet stod bag Chill Out-teltet på Roskilde Festival i 1995, 1997 og 1998.

»Her var rigtigt mange frivillige. Men så begyndte folk at falde fra - eller det blev lidt mere seriøst at skulle være her, og du kunne ikke bare komme ned og tage et stykke værktøj og så komme igen med det en måned efter - og så begyndte folk at blive skilt ud,« fortæller Christian Rohmann, der har været en del af LAB siden 2000.

Farvel til tilskud

Dengang levede foreningen på samme måde som de fleste andre af sin slags i høj grad af forskellige former for støtte, men fra 2000 valgte LAB at sige farvel til kommunens driftstilskud, da man brugte al for meget energi på at få sine projekter til at passe ind i de krævede skabeloner.

»Vi sagde støtten fra, fordi det var irriterende at skulle stå til regnskab for, hvad vi lavede. Folk var ikke ordentligt dedikerede - og som en forening, der får tilskud og har det her lokale, kan man ikke rigtigt tillade sig at stritte folk ud, fordi de ikke laver noget. Det er i hvert fald svært,« som Christian Rohmann udtrykker det.

Siden har foreningen selv sørget for finansiering af såvel huslejen på 14.000 kr. månedligt som alle sine aktiviteter. De 14 medlemmer betaler et kontingent, der ligger på mellem 150 og 1000 kr., afhængigt af hvor meget hvert medlem benytter stedet, så de, der har værksted eller kontor i lokalerne betaler mere end de andre.

En benhård kurs

Tidligere kunne man komme ud for at blive inviteret til en fødselsdag, der blev fejret i lokalerne på Vesterbrogade 107B, og stedet kan stadig lejes, men nu forsøger LAB at begrænse det til arrangementer, der er i tråd med foreningens formål om at skabe ramme for progressiv og nyskabende udvikling inden for kunst og kultur. Og så benytter LAB også arrangementerne til at tjene penge.

»Efter at vi har droppet støtten, kører vi den benhårde kurs, at vi laver arrangementer for at tjene penge ind til huslejen - men det er stadig lidt dobbelt, for vi går ikke efter at tjene kassen,« fortæller Christian Rohmann.

»Det skal jo stadig være sjovt,« indskyder Nikolaj Erichsen, som er indehaver af LAB's fotoværksted.

»Det skal være nogle arrangementer, som er anderledes og ellers ikke ville have fundet sted. Det skal ikke være sådan, at vi ligger og konkurrerer med Loppen eller Vega.«

Musikerne, der spiller på LAB, er ofte slet ikke i dansk pladedistribution eller har solgt ganske få eksemplarer af deres album herhjemme, men det forhindrer ikke, at koncerterne kan være udsolgt. Det er straks sværere med de mere kunstneriske ting, som LAB også gerne vil vise. Publikum er vant til, at udstillinger med f.eks. videokunst er offentligt støttet, så det er svært at få folk til at betale det, som det koster at få kunstnerne til Danmark.

»I fjor holdt vi en aften med nogle videokunstnere fra New York, som var på turné rundt i Europa. Derfor lavede vi bare en aftale om, at de fik alt, hvad der var af indtægt i indgangen og i baren - og det blev omkring 1000 kr. Så sov de på gulvet i nogle soveposer, som vi havde med, vi arbejdede gratis hele dagen, og de betalte ikke noget for leje af stedet og brugte vores udstyr. Der kom så 30 betalende gæster,« fortæller Christian Rohmann.

De 1000 kr. dækkede ikke engang de amerikanske kunstneres rejse videre til Amsterdam, hvor de skulle vise deres værker på et stort museum, men alternativet havde været, at de slet ikke var kommet til Danmark - og det er her, LAB ifølge Christian Rohmann kommer ind i billedet ved at binde an med den slags arrangementer uden de store penge i ryggen, og kunstnerne stiller op på trods af en beskeden hyre.

Men det kræver, at medlemmerne af LAB selv designer deres flyers, stiller scenen op, håndterer teknikken og står i baren og skænker øl op ved deres arrangementer. På spørgsmålet om, hvorfor de gider, er svaret samstemmende, at det er sjovt - eller som Christian Rohmann udtrykker det:

»For mit vedkommende er det en kombination af, at det er sjovt, og at de musikere ellers ikke ville komme til Danmark.«

Talenternes kravlegård

I dag fungerer LAB som udklækningssted for talenter inden for elektronisk musik og poesi - og på længere sigt er det medlemmernes håb, at det kan udvides til også at gælde for videokunst, foto og installationskunst.

Til efteråret er der planer om to udstillinger. I oktober vises videokunst, og inden da vil en gruppe svenskere vise kunst lavet ved hjælp af vintage-computere. Her er det meningen, at en del af LAB's ældre computere skal i anvendelse som andet end barskilt. Og netop brug og genbrug af elektronikken til noget større eller anderledes er helt i foreningens ånd - man kan eksempelvis også komponere musik på en ganske almindelig gameboy.

»Ja, det er jo en hobby, som andre mennesker samler på frimærker,« forklarer Christian Rohmann.

»I efteråret lige efter Radar-festivalen, der var det ikke så sjovt længere. Men da havde vi også tjent nogle penge, så vi kunne have et par måneder, hvor vi ikke behøvede at lave arrangementer - og så havde vi fået et højttaleranlæg ud af det.«

birgitte.hjort@jp.dk

Næste LAB-arrangement er Komponent: U38: Jalta med Sergej Auto, Karsten Pflum og Bjørn Svin

Basement, Enghavevej 42 i baggården

Lørdag kl. 22.

Yderligere info på

komponent.dk.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen